Hopp til innhold

Hyundai IONIQ Electric

Hyundai IONIQ er den aller første elbilen fra den koreanske produsenten. Den har vist seg å være den mest effektive elbilen i sin klasse.

De første utgavene av elektriske IONIQ kom til Norge i august 2016. Siden har modellen befestet posisjonen som den klart mest energieffektive elbilen på markedet, og den kan relativt enkelt tilbakelegge 250 kilometer (landevei) på en lading i sommerhalvåret.

En av de viktigste egenskapene er at IONIQ håndterer kjøring i motorveihastighet vesentlig bedre enn de fleste konkurrentene, også på grunn av lav luftmotstand.

Foruten klasseledende effektivitet, er IONIQ også godt basisutstyrt – blant annet med ombordlader på 6,6 kW ombordlader (AC).

Batterivarmer er standard, mens varmepumpe inngår i teknikkpakken som koster 25.000 kroner. Bilen har også fått 7,5 meter lang Type 2-kabel (7,4kW/32A 1-fas) som standard.

Størrelse, bagasjeplass og taklast

Lengden på bilen er 4,47 meter, bredden er på 1,82 og høyden er på 1,45 meter.

Bagasjerommet er på 350 liter.

Ioniq kan ha sykkelfeste på hengerfestet, men ikke mer enn 65 kilo.

Bilen kan ikke ha taklast.

Ytelse

Hyundai IONIQ Electric leveres med en motor på 88 kW (120 hestekrefter). Dette gir 295 Nm.

0-100 km/t gjøres da unna på 9,9 sekunder, og toppfarten er på 165 km/t.

Forbruket til Hyundai IONIQ er på lave 1,14 kWt per mil.

Drivhjul

Hyundai IONIQ leveres kun med forhjulstrekk.

Batterikapasitet og rekkevidde

2017-modellen har batterikapasitet på 31 kWt (brutto) hvorav 28 kWt er tilgjengelig til kjøring (netto). Dette gir en rekkevidde målt etter NEDC på 280 kilometer. Realistisk sommerrekkevidde er nok rundt 250 kilometer, eller 180 på vinteren.

Garanti

Hyundai IONIQ Electric selges ikke som nybil lenger. Batterigarantien er 8 år/ 160 000 km.

Normallading

Hurtiglading

Tekniske spesifikasjoner Hyundai IONIQ 2017