Jaguar I-Pace



















SUV-en I-Pace er Jaguars aller første rene elbilmodell, og den er bygd fra bunnen av for elektrisk drivlinje.
Med I-Pace sin introduksjon i 2018 fikk vi i praksis også den første helelektriske representanten i den såkalte mellomklassen. I-Pace selges fortsatt som nybil og har fått en del mindre oppgraderinger opp igjennom årene slik som nyere infotainmenssystem, raskere ombordlader og tredeling av baksetet.
Størrelse, bagasjeplass, taklast og tilhengervekt
I-Pace er 4,68 meter lang, 2 meter bred og 1,56 meter høy.
Bagasjerommet er målt til 505 liter. Man kan ha med taklast opptil 75 kilo. Tilhenger kan du også ha med – I-Pace kan trekke opptil 750 kilo.
Ytelse
I-Pace ble originalt levert som EV320 eller EV400, der tallet står for antall hester. Bilen har altså 320 (235 kW) eller 400 (294 kW) hestekrefter. 0-100 kilometer i timen gjøres da unna på 4,8 eller 6,4 sekunder. Begge variantene har en topphastighet på 200 km/t.
Drivhjul
I-Pace kommer kun med trekk på alle fire hjulene – altså firehjulsdrift.
Batterikapasitet og rekkevidde
I den offisielle informasjonen om I-Pace står det at bilen er utstyrt med en batteripakke på brutto 90 kilowattimer (kWt). Foreløpige beregninger tyder på at 84,7 av disse er tilgjengelig til kjøring (netto).
I-Pace har en WLTP-rekkevidde på 470 kilometer. I praktisk bruk er dette fortsatt en høy antydning, målt etter inntrykket i vår første ordentlige test.
Garanti
I-Pace kan man fortsatt få tak i som nybil. Den blir levert med 5 års garanti eller 100 000 kjørte kilometer.
Normallading
- Med 2,3 kW/10A ladeeffekt (via husholdningskontakt) vil fullading (0-100 prosent) ta opp mot 40 timer.
- 25-26 timer med 3,6 kW/16A.
- 13-14 timer med 7,2 kW/32 A
Hurtiglading
- Jaguar I-Pace kan lade med maksimalt 100 kW DC.
- I vår første test brukte vi i overkant av 35 minutter på å lade 20-80 prosent, og i intervallet 40-60 prosent ladestatus mottok bilen over 90 kW ladeeffekt. Det tilsier rundt 45 minutter for 0-80 prosent.