Hopp til innhold

Jaguar I-Pace

SUV-en I-Pace er Jaguars aller første rene elbilmodell, og den er bygd fra bunnen av for elektrisk drivlinje.

Med I-Pace sin introduksjon i 2018 fikk vi i praksis også den første helelektriske representanten i den såkalte mellomklassen. I-Pace selges fortsatt som nybil og har fått en del mindre oppgraderinger opp igjennom årene slik som nyere infotainmenssystem, raskere ombordlader og tredeling av baksetet.

Størrelse, bagasjeplass, taklast og tilhengervekt

I-Pace er 4,68 meter lang, 2 meter bred og 1,56 meter høy.

Bagasjerommet er målt til 505 liter. Man kan ha med taklast opptil 75 kilo. Tilhenger kan du også ha med – I-Pace kan trekke opptil 750 kilo.

Ytelse

I-Pace ble originalt levert som EV320 eller EV400, der tallet står for antall hester. Bilen har altså 320 (235 kW) eller 400 (294 kW) hestekrefter. 0-100 kilometer i timen gjøres da unna på 4,8 eller 6,4 sekunder. Begge variantene har en topphastighet på 200 km/t.

Drivhjul

I-Pace kommer kun med trekk på alle fire hjulene – altså firehjulsdrift.

Batterikapasitet og rekkevidde

I den offisielle informasjonen om I-Pace står det at bilen er utstyrt med en batteripakke på brutto 90 kilowattimer (kWt). Foreløpige beregninger tyder på at 84,7 av disse er tilgjengelig til kjøring (netto).

I-Pace har en WLTP-rekkevidde på 470 kilometer. I praktisk bruk er dette fortsatt en høy antydning, målt etter inntrykket i vår første ordentlige test.

Garanti

I-Pace kan man fortsatt få tak i som nybil. Den blir levert med 5 års garanti eller 100 000 kjørte kilometer.

Normallading

Hurtiglading

Tekniske spesifikasjoner Jaguar I-Pace EV400