BMW i4














BMWs første elbilkombi tilbys i BMWs anerkjente og meget sportslige m-linje.
Kombien som ble levert i slutten av 2021 legger seg inn i et populært segment. På samme måte som iX-modellene, får i4 i første omgang to ganske forskjellige utgaver, både ytelses- og prismessig.
Størrelse, bagasjeplass, taklast og tilhengervekt
BMW i4 er med sine 4,7 meter snaue 9 centimeter lengre enn Tesla Model 3, men så og si like høy og bred.
Begge modellene har 470 liters stort bagasjerom, taklast på 75 kg og mulighet til tilhengerfeste med en tilhengervekt på 1600 kg.
Ytelse
Toppmodellen i4 M50 xDrive har en samlet systemeffekt på 400 kilowatt (kW) eller 544 hestekrefter (795 Nm), som gir 0-100-tid på 3,9 sekunder.
Denne drivlinjen har et oppgitt strømforbruk på 1,8-2,25 kWt/mil avhengig av utstyrsnivå og hjulstørrelse, og en WLTP-rekkevidde på 416-521 kilometer.
Den enklere i4 eDrive-utgaven kommer på sin side med en systemeffekt på 250 kilowatt (kW) eller 340 hestekrefter (430 Nm). Her tar det 5,7 sekunder å komme seg til 100 km/t.
WLTP-rekkevidden er på sin side omtrent 70 kilometer bedre enn for M50-utgaven, med 493-590 kilometer.
Drivhjul
i4 eDrive 40 har bakhjulsdrift, mens firehjulstrekk kun er tilgjengelig med i4 M50.
Batterikapasitet og rekkevidde
Batteripakken i i4 har en nettokapasitet på 80,7 kilowattimer (kWt) av en brutto på 83,9. Det betyr altså at avsatt buffer er 3,2 kWt, med mindre batteripakken faktisk viser seg å være større enn BMW oppgir.
Akkurat som iX, har i4 varmepumpe på plass for å senke energiforbruket til oppvarming vinterstid. Batteripakken kan forvarmes før kjøring, på ordinært vis, via et vanlig PTC-element.
BMW i4 M50 har en WLTP-rekkevidde på 416-521 kilometer.
WLTP-rekkevidden for den enklere utgaven BMW i4 edrive er omtrent 70 kilometer bedre enn for M50-utgaven, med 493-590 kilometer.
Garanti
Standard 5 år/100 000 km kjørt på bilen. 8 år/160 000 km på batteriet.
Normallading
- Ved AC-lading er standardeffekten 11 kW (400V/16A).
- Begge versjonene av BMW i4 leveres med en batteripakke på 80,7 kWt netto og leveres med 11 kW/16A (400V, 3-fas) som standardlader. Da tar fullading 7-8 timer.
- Med 7,2 kW/32A (230V, 1-fas) 11-12 timer og med 3,6 kW/16 A anslagsvis 22-23 timer.
- Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 2,3 kW/10A og ladetid 40-41 timer.
Hurtiglading
- Begge modellene av i4 kan lynlade med maksimalt 195 kW DC via CCS-plugg. Det vil si at den under ideelle forhold skal kunne fullades på en halvtime.
-
Mer om lading finner du her Ta meg til ladesidene
-
Mer info og oppdaterte priser Ta meg til BMW Norge