














Ford Mustang Mach-E
Fords første fullblods elbil snakker absolutt til elbilskeptikere, med gedigen batteripakke og motorlyd som gir historisk Mustang-sus i ørene.
Fords første elbil lot vente på seg – og tok seg enda mer tid enn noen hadde regnet med. Bilen skulle egentlig være tilgjengelig i 2020, men grunnet Covid-19 kom den ikke på markedet før første kvartal 2021. Mach-E leveres i fem ulike varianter – der man kan velge mellom stor eller normal batteripakke (long range eller standard range), firehjulstrekk eller forhjulstrekk, eller ‘verstingutgaven’ GT med trekk på alle fire og ekstra motorytelse.
Størrelse, bagasjeplass, taklast og tilhengervekt
Ford Mach-E plasserer seg i den populære crossover/SUV-kategorien og er nok en bil svært mange hytteglade nordmenn vil ha på blokka når ny elbil vurderes.
Ford Mach-E er 4,7 meter lang, 1,8 meter bred og 1,62 meter høy og har et bakre bagasjerom på 402 liter, og et svært fremre bagasjerom, så kalt «frunk», på 81 eller 100 liter – avhengig om du velger firehjulstrekk eller bakhjulsdrevet bil. Frunken har drenering, så her kan man sette sine skitne støvler og spyle dem av.
Ford Mach-E hadde lenge ikke mulighet for taklast og kunne i utgangspunktet kun trekke tilhenger inntil 750 kg. Men en ettergodkjenning gjorde at alle varianter nå kan ha taklast opptil 75 kilo uten panoramatak og 65 kilo om du har panoramatak.
Videre kan Long Range RWD og Long Range AWD produsert før 2023 ha tilhengervekt opptil 1000 kilo, mens 2023-modeller og senere kan ha opptil 1500 kilo tilhengervekt.
Obs: skal du oppgradere tilhengervekten på din Mustang må dette gjøres hos et Ford-senter. Les mer hos Ford.
Ytelse
Mach-E med bakhjulstrekk og den minste batteripakken yter 198 kW (269 hesterkrefter). Da går 0-100 km/t unna på 6,9 sekunder. Toppfarten er satt til 180 km.
Med trekk på alle fire med samme batteristørrelse gjøres samme øvelse unna på 6,3 sekunder, mens toppfarten er den samme.
Velger man stor batteripakke med bakhjulstrekk tar samme øvelse 7 sekunder og toppfarten er fortsatt begrenset til 180 km/t. Med stor batteripakke og drift på alle fire er toppfarten den samme, men 0-100 gjøres på 5,8 sekunder.
Velger du den råeste utgaven, GT, får du topphastighet på 200 km/t og 0-100 skjer på 3,7 sekunder.
Drivhjul
Bilen er tilgjengelig med både fire- og bakhjulsdrift, i kombinasjon med stor eller mindre batteripakke.
Batterikapasitet og rekkevidde
Valget av batteripakkene er 98,8 kWt (88 netto) eller 75,7 (68 netto). Det gir henholdsvis 400 km (WLTP) for den minste batteripakka i firehjulsdrift eller 440 km med bakhjulsdrift. Med den største batteripakka får du hele 610 km med bakhjulsdrift eller 540 km om du ønsker trekk på alle hjula. GT har oppgitt rekkevidde på 500 km.
Garanti
Ford Mach-E har 5 års garanti eller 100 000 kjørte km. Batteriet har 8 år eller 160 000 km.
Normallading
- Med 10,5 kW/16A (400V, 3-fas) tar fullading ca 7-9 timer avhengig av størrelsen på batteripakka.
- Med 7,2 kW/32A (230V, 1-fas) 10-12 timer.
- Med 3,6 kW/16 A anslagsvis 20-25 timer.
- Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe.
- Med stikkontakt er ladefarten maks 2,3 kW/10A og ladetid rundt 30-35 timer.
Hurtiglading
- Mach-e med største batteripakke kan lynlade med maksimalt 150 kW DC via CCS-plugg, mens den minste lader på 115 kW.
- Våre første tester av lynlading (via 150 kW-uttak) 20-80 prosent tok i underkant av førti minutter.
-
Mer om lading finner du her Ta meg til ladesidene
-
Mer info og oppdaterte priser Ta meg til Ford Norge