Hyundai IONIQ Electric
Hyundai IONIQ er den aller første elbilen fra den koreanske produsenten. Den har vist seg å være den mest effektive elbilen i sin klasse.
De første utgavene av elektriske IONIQ kom til Norge i august 2016. Siden har modellen befestet posisjonen som den klart mest energieffektive elbilen på markedet, og den kan relativt enkelt tilbakelegge 250 kilometer (landevei) på en lading i sommerhalvåret.
En av de viktigste egenskapene er at IONIQ håndterer kjøring i motorveihastighet vesentlig bedre enn de fleste konkurrentene, også på grunn av lav luftmotstand.
Foruten klasseledende effektivitet, er IONIQ også godt basisutstyrt – blant annet med ombordlader på 6,6 kW ombordlader (AC).
Batterivarmer er standard, mens varmepumpe inngår i teknikkpakken som koster 25.000 kroner. Bilen har også fått 7,5 meter lang Type 2-kabel (7,4kW/32A 1-fas) som standard.
Størrelse, bagasjeplass og taklast
Lengden på bilen er 4,47 meter, bredden er på 1,82 og høyden er på 1,45 meter.
Bagasjerommet er på 350 liter.
Ioniq kan ha sykkelfeste på hengerfestet, men ikke mer enn 65 kilo.
Bilen kan ikke ha taklast.
Ytelse
Hyundai IONIQ Electric leveres med en motor på 88 kW (120 hestekrefter). Dette gir 295 Nm.
0-100 km/t gjøres da unna på 9,9 sekunder, og toppfarten er på 165 km/t.
Forbruket til Hyundai IONIQ er på lave 1,14 kWt per mil.
Drivhjul
Hyundai IONIQ leveres kun med forhjulstrekk.
Batterikapasitet og rekkevidde
2017-modellen har batterikapasitet på 31 kWt (brutto) hvorav 28 kWt er tilgjengelig til kjøring (netto). Dette gir en rekkevidde målt etter NEDC på 280 kilometer. Realistisk sommerrekkevidde er nok rundt 250 kilometer, eller 180 på vinteren.
Garanti
Hyundai IONIQ Electric selges ikke som nybil lenger. Batterigarantien er 8 år/ 160 000 km.
Normallading
- Med en 7,2 kW/32A-strømkurs (230V 1-fas), kan ladetiden hjemme (eller på en flexilader) komme ned i 4,5 timer via bilens 6,6 kW-ombordlader.
- Hjemmelading med 3,6 kW/16A tar cirka åtte timer.
- Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 2,3 kW/10A.
Hurtiglading
- Combo/CCS-hurtiglading (0-80 prosent) med 70 kW effekt (DC) går unna på 20 minutter i sommerhalvåret, men kan ta vesentlig lengre tid i vinterhalvåret.
Tekniske spesifikasjoner Hyundai IONIQ 2017
Batterikapasitet brutto | 31 kWh |
Batterikapasitet netto | 28 kWh |
Batterigaranti km | 200000 km |
Batterigaranti år | 8 år |
Akselerasjon 0-100 km/t | 9,9 sek |
Topphastighet | 165 km/t |
Hurtiglading, type | CCS |
Antall sitteplasser | 5 |
Energiforbruk | 1,14 kWh / mil |
Rekkevidde NEDC | 280 km |
Egenvekt uten fører | 1420 kg |
Tillatt totalvekt | 1880 kg |
Maksimal tilhengervekt | 65 kg |
Maksimal taklast | 0 kg |
Lengde | 4470 mm |
Bredde karosseri | 1820 mm |
Høyde | 1450 mm |
Motorytelse total kW | 88 kW |
Motorytelse total hk | 120 hk |
Dreiemoment total | 295 Nm |