Volkswagen ID. Buzz




















Endelig er den kjente og kjære folkevognbussen her i helektrisk drakt!
Et av Volkswagens største ikoner er den aller første folkevognbussen med delt frontrute og bitte små baklykter. Det var den andre bilen Volkswagen bygde etter Bobla og ble kalt Type 2 da den ble lansert i 1950.
Sambautgaven med 21 vinduer går for mange millioner, og den populære modellen ble ikke avløst før i 1967. Og nå, over femti år senere, er den tilbake og endelig i bærekraftig og elektrisk utgave.
Størrelse, bagasjeplass og taklast
ID. Buzz leveres i to lengder. Standard lenge er på 4,7 meter og er tilsvarende lengde man f. eks finner på Mustang Mach-E og faktisk kortere enn storselgeren Tesla Model Y. Videre er Buzz 1,98 meter bred og 1,92 meter høy. Lang versjon er 4,96 meter lang.
Der ID. Buzz virkelig skinner er i lastekapasitet. Med alle seter nede har du 2205 liter, men selv med bakseteraden oppe har du ennå hele 1121 liter til gode.
På den lengre versjonen blir tallene enda høyere. Da får du 1340 liter selv med andre seterad oppe.
Du har også mulighet til å sette på taklast (opptil 100 kilo) og ha med en liten henger (1000 kilo). GTX-versjonen av ID. Buzz (som har firehjulstrekk og sterkere motor) kan trekke 1800 kilo.
Du skal derimot være obs på at ID. Buzz har forholdsvis lav nyttelast: 454 kilo. Har man fem voksne i bilen er det ikke mye kilo igjen til bagasje.
Forhjulstrekk eller firehjulstrekk
Volkswagen ID. Buzz er bygget på samme plattform som de andre bilene i ID-serien (MEB-plattformen). Derfor ser man en del likheter på drivlinje og batteri, samt i hvilken rekkefølge utgavene av bilen blir lansert.
Den første utgaven av ID. Buzz ble levert kun med bakhjulsdrift (rwd). Akselen bak drives av en motor på 150 kW som yter 204 hestekrefter. Dette betyr at den søte kassebilen gjør 0-100 kilometer i timen på 10,2 sekunder og en toppfart som er elektronisk begrenset til 145 kilometer i timen.
I 2025 kom GTX-versjonen av ID.Buzz, det vil si med firehjulstrekk. Denne har 250 kW (340 hestekrefter) som gjør 0-100 km/t på heftige 6,1 sekunder. Det er ganske ekstremt for å være en kassebil! Toppfarten er på 160 km/t.
Batterikapasitet og rekkevidde
Batteriet er av den største varianten vi allerede finner på andre modeller i ID-serien, et batteri på 82 kWt brutto som gir 78 kWt nettokapasitet.
Men med aerodynamikk som en murstein betyr dette at ID. Buzz får en god del lavere rekkevidde enn sine søsken: 423 kilometer (WLTP). Dette er derimot svært respektabelt for denne typen bil.
Den lengre utgaven av Buzz har også et større batteri på 86 kWt netto (91 kWh brutto). Den har en rekkevidde opptil 480 kilometer med bakhjulsdrift. Med firehjulstrekk får du opptil 464 kilometer.
De første modellene av ID. Buzz leveres dessverre uten varmepumpe. I 2025 kan dette leveres som ekstrautstyr.
Garanti
ID. Buzz leveres med 5 år eller 100 000 km garanti (hva enn som inntreffer først).
Normallading
- ID. Buzz leveres med en 11 kW ombordlader.
- Med 11 kW/16A (400V, 3-fas) tar fullading cirka 7 timer for standard lengde, nesten 9 timer på den lengre utgaven.
- Med 7,2 kW/32A (230V, 1-fas) cirka 12 og 13 timer.
- Med 3,6 kW/16 A anslagsvis 24 og 26 timer.
- Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe.
- Med stikkontakt er ladefarten maks 2,3 kW/10A og ladetid cirka 37 og 41 timer.
Hurtiglading
- ID. Buzz hurtiglader med maks 170 kW DC via CCS-plugg. Den lengre utgaven av Buzz med større batteri, lader på maks 185 kW.
- I vår test brukte vi 32 minutter fra 10 til 80 prosent på standard lenge, og 35 minutter på lang utgave med større batteri.
Mer informasjon om lading finner du på våre ladesider.
Ytterligere informasjon og oppdaterte priser finner du hos VW.