Hopp til innhold

Mercedes-Benz EQC 400 4Matic

SUV-en EQC 400 4MATIC er den første virkelige elbilen fra Mercedes-Benz. Den byr blant annet på firehjulsdrift og mulighet til å trekke tilhenger.

EQ er Mercedes-Benz´ nye merkevare for hel- eller delelektrifiserte modeller, og EQC 400 4MATIC ble den første rene elbilen under EQ-paraplyen. Verdenslanseringen i mai 2019 ble lagt til miljøhovedstaden Oslo.

Størrelse, bagasjeplass, taklast og tilhengervekt

Bilen er 4,76 meter lang, 1,88 meter bred og 1,62 meter høy. Bagasjerommet tilbyr et volum på troverdige 500 liter.

Den er godkjent for å trekke tilhenger på inntil 1.800 kilo, i tillegg til å bære 75 kilo taklast.

Ytelse

Mercedes EQC 400 4Matic har en systemeffekt på 300 kW (408 hk) med et dreiemoment på 760 Nm. Det gir en akselerasjon fra 0-100 km/t på 5,1 sekunder.

Topphastigheten er på 180 km/t.

Firehjulsdrift

EQC 400 4Matic kommer kun med firehjulstrekk.

Batterikapasitet og rekkevidde

Mercedes-Benz oppgir at den utnyttbare batterikapasiteten (netto), til kjøring, er 80 kilowattimer kilowattimer.

Vi savner foreløpig tilsvarende informasjon om brutto batterikapasitet. Beregninger antyder at det kan være i området 86-88 kWh, og differansen utgjør buffer i topp og bunn for å beskytte batteriet og øke levetiden.

EQC har en oppgitt WLTP-rekkevidde mellom 374 og 417 kilometer. I våre tester har dette vist seg å stemme bra. I sommerhalvåret leverer modellen relativt enkelt mer enn 400 kilometer ved landeveiskjøring.

Garanti

Standard 5 år / 100.000 kilometer kjørt. 8 år /160.000 på batteriet.

Normallading

Hurtiglading

Tekniske spesifikasjoner