Hopp til innhold

Mitsubishi i-MiEV

Mitsubishi i-MiEV var modellen som – fra tampen av 2010 – for alvor satte fart i elbilsakene i Norge.

Det første hele året på markedet, 2011, «eide» i-MiEV markedet. Hele 1.040 av elbilene (52 prosent) det året var nettopp en i-MiEV. Våren 2017 er markedsandelen langt mer beskjeden, men det finnes nær 3.500 eksemplarer på norske veier.

Gjennom datidens PSA-samarbeid fikk både Peugeot og Citroën lansere sine lett designfriserte utgaver tidlig i 2011. Det spesielle med disse tre småtassene, var de var først ute som serieproduserte elbiler med DC-hurtiglading. Trillingene er enkle og greie fireseters elbiler, primært ment for bruk i bystrøk, men de kan også greie rundt 15 mil mellom hver lading.

Peugeot og Citroëns utgaver har imidlertid (siden 2013) en batterimodul mindre, og har dermed 14,4 kWt batterikapasitet mot i-MiEVs 16 kWt (som dermed har omtrent en mil ekstra rekkevidde).

Størrelse, bagasjeplass og taklast

i-MiEV er 3,48 meter lang, 1,48 meter bred og 1,6 meter høy.

Bagasjerommet rommer 235 liter.

I-MiEV kan ta 50 kilo på taket – så du kan ha en liten skiboks med om ønskelig.

Bilen kan ikke trekke tilhenger.

Ytelse

I-MiEV leveres med 67 hestekrefter (49 kW) og et dreiemoment på 196 nM. Dette gjør at 0-100 km/t gjøres unna på hele 15,9 sekunder. Toppfarten er 130 kilometer i timen.

Drivhjul

I-MiEV leveres kun med bakhjulsdrift.

Batterikapasitet og rekkevidde

Batteriet har 16 kWt brutto – hvorav 15 er tilgjengelig til kjøring (netto). Dette gir en rekkevidde på 105 kilometer målt etter WLTP.

Garanti

Mitsubishi i-MiEV selges ikke som nybil lengre.

2017-modellene har 8 år/ 160.000 km batterigaranti (70 prosent eller mer gjenværende kapasitet).

Normallading

Hurtiglading

Les også:

Fortsatt en glimrende elbil (2013)

Personlig rekkeviddetest av i-MiEV og Think (2011)

Tekniske spesifikasjoner