Nissan Ariya














Nissan Leaf var lenge det mest vanlige elbilsynet på norske veier. Med Nissan Ariya kom det endelig et nytt alternativ fra en av pionerne i bransjen.
Crossoveren med fem seter legger seg i et meget populært segment av mellomstore biler.
Ariya leveres i seks ulike utstyrsvarianter, men i denne artikkelen tar vi for oss de som er mest teknisk ulike, det vil si Ariya 63 kWt, Ariya 87 kWt og Ariya 87 kWt e-4ORCE.
Størrelse, bagasjeplass, taklast og tilhengervekt
Med sine 4,6 meter i lengden, 1,85 i bredden og 1,66 i høyden er den svært lik i størrelsen som modeller som Volkswagen ID4, Skoda Enyaq, Hyundai Ioniq 5 eller Kia EV6. Det er heller ikke mange centimeterne opp til storselgeren Tesla Model Y.
Nissan kaller selv bilen en crossover, selv om mange nok ville sett likhetstrekkene til SUV-modellene til de overnevnte modellene.
Med høy bakkeklaring og mulighet for firehjulstrekk bør uansett hytteglade nordmenn ha Nissan Ariya på sin liste over mulige kandidater om de skal bytte ut bilen.
Forhjulstrekkerne har et bagasjerom på 468 liter, mens firehjulstrekkeren har 415 liter.
Dette fordi de ytterligere elmotorene på bakakslingen spiser litt av bagasjerommets størrelse.
Bilen kan ha taklast på 75 kilo, og firehjulstrekkeren (e-4ORCE) kan trekke tilhenger opptil 1500 kilo. Forhjulstrekkerne kan trekke 750 kilo.
Ytelse
Ariya 63 kWt har en motor på 214 hestekrefter (160 kW), Ariya 87 kWt på 238 hester (178 kW), men Ariya 87 kWt e-4ORCE har en kombinert ytelse på 301 hester (225 kW). Bare storebror klarer 0-100 på 5,7 sekunder, mens de to mindre brødrene begge klokker inn rundt 7,5 sekunder. De to har toppfart på 160 kilometer i timen, mens størstemann klarer 200 kilometer i timen.
Drivhjul
Ariya 63 kWt og Ariya 87 kWt er begge forhjulstrekkere, mens og Ariya 87 kWt e-4ORCE har drift på alle fire hjul.
Batterikapasitet og rekkevidde
Ariya 63 kWt kommer med et batteri på 63 kWt (netto) noe som gir en rekkevidde på 403 kilometer (WLTP, blandet kjøring). 87 kWt-modellene har et batteri på 87 kWt (netto), men forhjultrekkeren går noe lengre, 533 kilometer, mot e-4ORCE sin på 500 kilometer.
Ariya leveres som standard med 7,4 kW ombordlader, men kan leveres med 22 kW som ekstrautstyr. De aller fleste har støtte for 7,4 kW hjemme.
Garanti
Standard 5 år/100 000 km kjørt på bilen. 8 år/160 000 km på batteriet.
Normallading
- Med 22kW-laderen tar fullading av de største batteripakkene 4–5 timer. På 63 kWt-modellen tar dette kun tre timer.
- 11 kW/16A (400V, 3-fas) tar fullading 9 timer på de store batteripakkene og 6-7 timer på den lille.
- Med 7,2 kW/32A (230V, 1-fas) 13 timer på den store og 9-10 timer på den lille.
- Med 3,6 kW/16 A anslagsvis 26-27 timer og 19 timer.
- Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 2,3 kW/10A og ladetid cirka 42 timer på den største og 30 på den minste.
Hurtiglading
- Alle varianter av Ariya kan lades med opptil 130 kW på hurtiglader.
- Nissan sier selv at Ariya 63 kWt lades fra 20 til 80 prosent på 40 minutter, og at Ariya 87 kWt gjør samme øvelse på 45 minutter.
-
Mer om lading finner du her Ta meg til ladesidene
-
Mer info og oppdaterte priser Ta meg til Nissan Norge