Peugeot iOn / Citroën C-Zero






Peugeot iOn og Citroën C-Zero er de to siste av PSA-trillingene – den «førstefødte» var Mitsubishi i-MiEv.
Det var Mitsubishi som var først på banen, både på markedet og med teknologien. Men gjennom PSA-samarbeidet fikk både Peugeot og Citroën lansere sine lett designfriserte utgaver tidlig i 2011.
Det spesielle med disse tre småtassene, var de var først ut med å tilby DC-hurtiglading i elbilmarkedet.
Trillingene er enkle og greie fireseters elbiler, primært ment for bruk i bystrøk, men de kan også greie rundt 15 mil mellom hver lading.
Siden 2013 har iOn og C-Zero forøvrig hatt batteripakker på 14,4 kWh, etter at én modul fra den opprinnelige batteripakken på 16 kWh ble tatt ut.
Størrelse, bagasjeplass og taklast
iOn / C-Zero er 3,48 meter lang, 1,475 meter bred og 1,6 meter høy.
Bagasjerommet rommer 166 liter.
Videre kan de ta 50 kilo på taket – så du kan ha en liten skiboks med om ønskelig.
Bilene kan ikke trekke tilhenger.
Ytelse
C-Zero og iOn leveres med 67 hestekrefter (49 kW) og et dreiemoment på 196 Nm. Dette gjør at 0-100 km/t gjøres unna på hele 15,9 sekunder. Toppfarten er 130 kilometer i timen.
Drivhjul
Bilene leveres kun med bakhjulsdrift.
Batterikapasitet og rekkevidde
Batteriet har 16 kWt brutto – hvorav 15 er tilgjengelig til kjøring (netto). Dette gir en rekkevidde på 105 kilometer målt etter WLTP.
Garanti
Bilene er kun tilgjengelig som bruktbil. Batterigarantien er på 8 år / 160 000 km.
Normallading
- Trillingene kommer med en ombordlader (AC) som kan ta maksimalt 3 kW. Det tar cirka åtte å lade med 2,3 kW/10A og seks timer med 3,6 kW/16A.
- Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 10A.
Hurtiglading
- CHAdeMo-hurtiglading (0-80 prosent) tar rundt 30 minutter i sommerhalvåret, men kan ta opptil tre ganger så lang tid i vinterhalvåret.
-
Mer om lading finner du her Ta meg til ladesidene
-
Mer info og oppdaterte priser Ta meg til *bil importør*
Les også:
Lundetest av Peugeot iOn (2011)