Hopp til innhold

Peugeot iOn / Citroën C-Zero

Peugeot iOn og Citroën C-Zero er de to siste av PSA-trillingene – den «førstefødte» var Mitsubishi i-MiEv.

Det var Mitsubishi som var først på banen, både på markedet og med teknologien. Men gjennom PSA-samarbeidet fikk både Peugeot og Citroën lansere sine lett designfriserte utgaver tidlig i 2011.

Det spesielle med disse tre småtassene, var de var først ut med å tilby DC-hurtiglading i elbilmarkedet.

Trillingene er enkle og greie fireseters elbiler, primært ment for bruk i bystrøk, men de kan også greie rundt 15 mil mellom hver lading.

Siden 2013 har iOn og C-Zero forøvrig hatt batteripakker på 14,4 kWh, etter at én modul fra den opprinnelige batteripakken på 16 kWh ble tatt ut.

Størrelse, bagasjeplass og taklast

iOn / C-Zero er 3,48 meter lang, 1,475 meter bred og 1,6 meter høy.

Bagasjerommet rommer 166 liter.

Videre kan de ta 50 kilo på taket – så du kan ha en liten skiboks med om ønskelig.

Bilene kan ikke trekke tilhenger.

Ytelse

C-Zero og iOn leveres med 67 hestekrefter (49 kW) og et dreiemoment på 196 Nm. Dette gjør at 0-100 km/t gjøres unna på hele 15,9 sekunder. Toppfarten er 130 kilometer i timen.

Drivhjul

Bilene leveres kun med bakhjulsdrift.

Batterikapasitet og rekkevidde

Batteriet har 16 kWt brutto – hvorav 15 er tilgjengelig til kjøring (netto). Dette gir en rekkevidde på 105 kilometer målt etter WLTP.

Garanti

Bilene er kun tilgjengelig som bruktbil. Batterigarantien er på 8 år / 160 000 km.

Normallading

Hurtiglading

Les også:

Lundetest av Peugeot iOn (2011)

Tekniske spesifikasjoner Citroën C-Zero

Tekniske spesifikasjoner Peugeot iOn