Hopp til innhold

Volkswagen e-up!

Den elektriske småbilen kom til Norge i november 2013, og er både kvikk og lettkjørt småbil som også kan fikse de litt lengre turene.

e-up! er utstyrt med en batteripakke som leverer netto 16,8 kWh (brutto 18,7), og er med det først og fremst en elbil for lokaltransport – selv om den kan klare turer på opptil 16-17 mil mellom hver lading i sommerhalvåret (dersom sjåføren er rolig med høyrefoten).

I løpet av 2016 fikk den en enkel ansiktsløftning, men det ble ikke gjort noe med batterikapasiteten.

I 2020 kom det en oppgradert versjon, med større batteri og lengre rekkevidde. Les mer om den her.

I likhet med e-Golf skiller den seg fra massen av elbiler ved at den har regenerering av strøm i fire forskjellige trinn: B-trinnet på girspaken (maksimal), D1-D3 (mellomnivå) og D (ingen regenerering).

Dette gjør at man har stor valgfrihet på hvor mye elbilen skal bremse (og dermed hente inn energi) på elmotoren.

Størrelse, bagasjeplass og taklast

E-up! er 3,54 meter lang, 1,64 meter bred og 1,49 meter høy. Den har bagasjeromskapasitet på 250 liter og kan ta 50 kilo på taket. Man kan ikke ha tilhenger på e-up!

Ytelse

e-up! har 82 hestekrefter (60kW), dette tilsvarer 210 Nm. Dette gir en ytelse på 12,4 sekunder fra 0-100 kilometer i timen og en topphastighet på 130 km/t.

Drivhjul

VW e-up! leveres kun med forhjulsdrift.

Batterikapasitet og rekkevidde

Batteriet i e-up! som kom i 2013 har en brutto batterikapasitet på 19 kWt, hvorav 17 av disse er tilgjengelig til kjøring (netto). Dette gir en rekkevidde på 133 km (WLTP).

Garanti

E-up! selges ikke som nybil lenger.

Normallading

Hurtiglading

Les også:

Sjekk Lundetest av VW e-up! (2013)

VW e-up! har vist oss hva den kan

Tekniske spesifikasjoner e-up! 2013