Volkswagen e-up!










Den elektriske småbilen kom til Norge i november 2013, og er både kvikk og lettkjørt småbil som også kan fikse de litt lengre turene.
e-up! er utstyrt med en batteripakke som leverer netto 16,8 kWh (brutto 18,7), og er med det først og fremst en elbil for lokaltransport – selv om den kan klare turer på opptil 16-17 mil mellom hver lading i sommerhalvåret (dersom sjåføren er rolig med høyrefoten).
I løpet av 2016 fikk den en enkel ansiktsløftning, men det ble ikke gjort noe med batterikapasiteten.
I 2020 kom det en oppgradert versjon, med større batteri og lengre rekkevidde. Les mer om den her.
I likhet med e-Golf skiller den seg fra massen av elbiler ved at den har regenerering av strøm i fire forskjellige trinn: B-trinnet på girspaken (maksimal), D1-D3 (mellomnivå) og D (ingen regenerering).
Dette gjør at man har stor valgfrihet på hvor mye elbilen skal bremse (og dermed hente inn energi) på elmotoren.
Størrelse, bagasjeplass og taklast
E-up! er 3,54 meter lang, 1,64 meter bred og 1,49 meter høy. Den har bagasjeromskapasitet på 250 liter og kan ta 50 kilo på taket. Man kan ikke ha tilhenger på e-up!
Ytelse
e-up! har 82 hestekrefter (60kW), dette tilsvarer 210 Nm. Dette gir en ytelse på 12,4 sekunder fra 0-100 kilometer i timen og en topphastighet på 130 km/t.
Drivhjul
VW e-up! leveres kun med forhjulsdrift.
Batterikapasitet og rekkevidde
Batteriet i e-up! som kom i 2013 har en brutto batterikapasitet på 19 kWt, hvorav 17 av disse er tilgjengelig til kjøring (netto). Dette gir en rekkevidde på 133 km (WLTP).
Garanti
E-up! selges ikke som nybil lenger.
Normallading
- e-up! kommer med en ombordlader (AC) som kan ta maksimalt 3,6 kW.
- Med denne tar det cirka 8-10 timer å lade med 2,3 kW/10A
- Med 3,6 kW/16A cirka seks timer.
- Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 10A.
Hurtiglading
- CCS-hurtiglading (0-80 prosent) på maks 40 kW.
- Dette tar rundt 30 minutter i sommerhalvåret, men kan ta opptil tre ganger så lang tid i vinterhalvåret.
Les også:
Sjekk Lundetest av VW e-up! (2013)
VW e-up! har vist oss hva den kan