Hopp til innhold

Volkswagen e-Golf

Den elektriske Golfen ble introdusert på det norske markedet våren 2014. I løpet av tre år ble den raskt den nest-mest solgte elbilen etter Nissan Leaf. Det er lenge siden nå – men e-golfen er fortsatt et vanlig syn på norske veier.

I likhet med e-up! skiller den seg fra massen av elbiler ved at den har regenerering av strøm i fire forskjellige trinn: B-trinnet på girspaken (maksimal), D1-D3 (mellomnivå) og D (ingen regenerering). Dette gjør at man har stor valgfrihet på hvor mye elbilen skal bremse (og dermed hente inn energi) på elmotoren.

Størrelse, bagasjeplass, taklast og tilhengervekt

E-Golf er 4,27 meter lang, 1,8 meter bred og 1,45 meter høy. Bilen har ingen frunk, men har plass til 341 liter i bagasjerommet bak.

E-Golf har støtte for taklast opptil 75 kilo, men har ikke tilhengerfeste.

Ytelse

Den første E-Golf ble levert med en elmotor som yter 85 kW (115 hestekrefter). Dette gir et dreiemoment på 270 Nm. Andre utgave med større batteri kom med en noe større motor på 100 kW (136 hk) og 290 Nm.

0-100 km/t skjer på 9,6 sekunder på den nye varianten og toppfarten er satt til 150 km/t. Den første utgaven gjorde samme øvelse på 10,4 sekunder og toppfart på 140 km/t.

Drivhjul

E-Golf leveres kun med forhjulsdrift.

Batterikapasitet og rekkevidde

Førsteutgaven av e-Golf var utstyrt med en batteripakke som leverer netto 21,8 kWh. Oppgradert modell har 35,8 kWt tilgjengelig, med kun 30 kilo vektøkning. Ikke minst har den dobbelt så stor ombordlader; 7,2 kW (krever 32A-kurs).

Garanti

E-golf selges ikke lenger som nybil, men garantien var i sin tid på 100 000 km eller 5 år.

Normallading

Hurtiglading

Tekniske spesifikasjoner

VW e-Golf 2014 (24 kWt)

E-Golf 2017 (35,8 kWt)