Fersk rapport om elbilforbudet i E18-kollektivfeltet: Koster to milliarder i året

Ny rapport slår fast: Mer kø, flere forsinkelser, økt belastning på lokalveiene i Asker og Bærum – og høyere kostnader for trafikantene etter at elbilene ble kastet ut av kollektivfeltet.
Ifølge en ny rapport fra Vista Analyse, utarbeidet på oppdrag for Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), har trafikken på E18 mellom Asker og Sandvika gått ned med 4–5 prosent. Likevel har ikke trafikken inn til Oslo falt. Mange bilister har i stedet flyttet seg over på småveiene i Asker og Bærum for å slippe unna køene.
For en bilist som kjører fra Holmen Senter i Asker eller fra Sandvika mot Oslo i morgenrushet, kunne turen tidligere ta rundt 30 minutter under normale forhold.
Nå kan den samme strekningen ta opptil en time – eller i verste fall halvannen time på de mest belastede tidspunktene.
– Står tomt store deler av dagen
Den nye rapporten kan du i sin helhet lese her.
– Kollektivfeltet står tomt store deler av dagen, mens køene har blitt lengre og mer uforutsigbare. Tiltaket skulle redusere biltrafikken inn til Oslo, men har i stedet gjort situasjonen verre for pendlere vestfra, sier Øyvind Solberg Thorsen, direktør i OFV, i en pressemelding.
Tiltaket ble innført for å sikre bedre fremkommelighet for busser, særlig i forbindelse med stengingen av Ring 1 i Oslo. Men rapporten viser at kollektivtrafikken har fått små eller ingen forbedringer.
Dette er hovedfunnene i rapporten
- Mer kø på E18: Trafikken flyter dårligere, spesielt mellom Asker og Sandvika i morgenrushet. Køene varer lenger og går saktere enn før.
- Trafikken har ikke forsvunnet, bare flyttet seg: Selv om antall kjøretøy på E18 har gått ned med 4–5 prosent mellom Asker og Sandvika, har trafikken gjennom Oslo økt.
- Lokalveiene fylles opp: Flere velger omveier på fylkesveiene, spesielt på Fekjan, Kirkeveien og Holmen i Asker, hvor trafikken har økt kraftig i morgenrushet.
- Pendlere fra vest rammes hardest: Trafikkflyten har forverret seg mest i retning Oslo, og forsinkelsene har økt kraftig.
- Samfunnskostnadene har eksplodert: Forsinkelseskostnadene på E18 har økt med nesten 40 prosent, og køene koster nå nærmere to milliarder kroner i året.
Regjeringen mener ting fungerer
Sammferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har nylig avvist å gjenåpne kollektivfeltet for elbiler. I et brev til Asker-ordfører Lene Conradi (H) skriver han at tiltaket i hovedsak har virket etter hensikten, ifølge Budstikka.
For noen uker siden skrev vi om hvordan Samferdselsdepartementet og Statens vegvesen går inn for løse flokene på E18s vestkorridor:
Et tungbilfelt skal etableres mellom Asker og Holmen, og et samkjøringsfelt for elbiler med minst to passasjerer skal prøves ut mellom Holmen og Sandvika.
Tidligere var det snakk om samkjøringsfelt hele veien inn til Oslo, men planene er nå begrenset til en kortere strekning vest for byen.
– Det er bra at man vurderer alternativer, men våre tall viser tydelig at dagens situasjon har store negative konsekvenser. Kollektivfeltet står tomt mens køene vokser. Nå haster det med smartere løsninger som virkelig utnytter kapasiteten og gjør hverdagen bedre for både pendlere og næringstrafikk, sier Solberg Thorsen i OFV.
Flere tiltak kan bedre situasjonen
Rapporten fra Vista Analyse peker på flere tiltak for å redusere køene og bedre bruken av kollektivfeltet.
Blant annet anbefales det å åpne for samkjøring og tillate kollektivfeltet for tungtrafikk på hele E18-vestkorridoren, ikke bare på en kort strekning.
Dette er langt på vei i tråd med hva Elbilforeningen har foreslått, senest i forbindelse med en høring rundt et forslag fra Vegvesenet om kollektivfelttilgang generelt for ulike kjøretøygrupper:
Også OFV-direktøren mener at kombinasjonen elbiler i kollektivfelt i kombinasjon med samkjøring bør testes i større skala.
– Erfaringer fra andre steder viser at samkjøringsfelt kan fungere godt, men bare hvis mange nok reiser sammen. Vi mener derfor at samkjøring med minst to personer bør testes på hele strekningen vest for Oslo, ikke bare mellom Holmen og Sandvika, sier Solberg Thorsen.
Rapporten peker også på at tidsdifferensierte bompenger i rushtrafikken kan være et effektivt tiltak for å få flere til å reise på andre tidspunkt.
Slik har de laget rapporten
Rapporten bygger på data fra Statens vegvesen og Google, som viser hvor lang tid det tar å kjøre ulike strekninger på E18 før og etter at elbilene mistet tilgang til kollektivfeltet i mai 2024.
Analysen ser både på økt reisetid og kostnader for bilistene som følge av forsinkelser.
Trafikkflyten er målt med en egen framkommelighetsindeks:
- Indeks 100 tilsvarer normal trafikkflyt.
- Indeks 95 betyr at reisetiden øker med rundt 50 prosent. En kjøretur som normalt tar 30 minutter, vil da ta cirka 45 minutter.
- Indeks 90 betyr at reisetiden dobles. En tur som vanligvis tar 30 minutter, vil da ta rundt 60 minutter.
- Indeks 80 betyr at reisetiden tredobles. En tur på 30 minutter vil da ta rundt 90 minutter.
Jo lavere indeksen er, desto verre flyter trafikken.
På E18 vest for Oslo har framkommelighetsindeksen falt fra 91 til 88,7, noe som viser en tydelig forverring av trafikken, særlig i rushtiden.
Samtidig har de samlede forsinkelseskostnadene økt med nesten 40 prosent – til 1,99 milliarder kroner i året.