Elbilforeningen roses for kur mot ladeangst
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Innen syv år vil det være en million flere elbiler i Norge – hvordan håndterer vi det? Norsk elbilforening inviterte politikere og bransjefolk til ladeprat.
Onsdag denne uken arrangerte Norsk elbilforening seminaret «Ladeklart Norge 2025 – en kur mot ladeangst» på Kulturhuset i Oslo.
Bakteppet var lanseringen av Elbilforeningens nye rapport ved samme navn.
Rapporten kan du lese her – men noen dro hjem fra seminaret den samme rapporten på glanset papir.
Seminaret ble nemlig åpnet med at Elbilforeningens generalsekretær Christina Bu høytidelig overrakte dokumentet til Tommy Skjervold (Frp), statssekretær i Samferdselsdepartementet.
Han fikk støtte av Annika Hoffner, daglig leder i Fortum Charge & Drive:
– Lynlading er nøkkelen til å gjøre elbilen til nummer 1-bilen i husholdningene.
Men prisen på hurtigladingen er minst like vesentlig som hvor hurtig den er.
Jan Haugen Ihle, regionsdirektør for Ionity i Nord-Europa var tydelig på at en faktor som tariffsystemet må det gjøres noe med:
– Hvis det reelt sett koster rundt 30 kroner per mil for strømmen når du hurtiglader, og 12 kroner per mil med en dieselbil, er det lett å gjette hva folk vil velge. Dette vil påvirke både utbyggingstakten av hurtigladere og muligheten for å nå 2025-målet.
Du kan se hele Elbilforeningens ladeseminar her (opptak fra livestrømmingen
– Den må sørge for at ikke deler av landet blir låst til fossilbilen, sa Lars Haltbrekken (SV) fra Stortingets energi og miljøkomite, med klar adresse til at hele landet må prioriteres.
Han fikk følge av Jon Gunnes (V) i Stortingets transport- og kommunikasjonskomite:
– Vi må få bort flaskehalsene.
Som representant fra opposisjonen gikk hans komitekollega Kirsti Leirtrø (A) lenger:
– Det må være en konkret, gjennomførbar plan som det følger penger med, sa hun, og understreket at Arbeiderpartiet er villig til å se på justeringer av effektariffer for å sikre hurtiglading i hele landet.
Resten av politikerpanelet støttet opp om å se på justeringer i effektariffer slik at hurtiglading blir lønnsomt også der bruken i starten er lav.
– Elbilforeningen har gjort et veldig godt arbeid ved å peke på en del elementer for oss i laderapporten dere har lagt frem her. Det gir et godt grunnlag for det planarbeidet vi nå holder på med.