Elbilforeningens landsmøte vedtok 2040-målet: – Fullt mulig å elektrifisere hele kjøretøyparken

Elbilforeningens landsmøte vedtok denne helgen følgende mål: Innen 2040 skal alle kjøretøy på norske veier være elektriske.
Landsmøtet ble avholdt i Stavanger, der tillitsvalgte fra Finnmark i nord til Agder i sør deltok for å stake ut kursen for foreningens videre elbilpolitikk.
Generalsekretær Christina Bu mener det er fullt mulig å nå målet som landsmøtet vedtok:
– Vi er allerede godt i gang. I dag er 25 prosent av alle personbiler, varebiler og lastebiler på norske veier, elektriske. Med politiske virkemidler er det fullt mulig å elektrifisere hele kjøretøyparken innen 2040, sier hun.

Har allerede oppskriften for å nå 2040-målet
I 2017 vedtok Stortinget at alle nye personbiler som selges i 2025 skulle være elektriske. Nå vil Elbilforeningen prøve å få politikerne med på det nye målet.
– I april var elbilandelen i nybilsalget 97 prosent. Vi har lykkes fordi politikerne har ført en forutsigbar og langsiktig politikk hvor nullutslippsalternativet har lønnet seg. Det er også oppskriften for å nå 2040-målet, sier Bu.
Elbilforeningen mener målet også skal gjelde varebiler og lastebiler, i tillegg til personbiler.
Vil ikke ha forbud
Bu avviser samtidig at det er snakk om et fossilbilforbud.
– Forbudslinja har aldri vært aktuelt i norsk elbilsuksess. Vi har brukt positive virkemidler i elbilpolitikken, det bør også være planen framover, sier generalsekretæren.
Bu kan også berolige veteranbilentusiastene:
– Vi vil ikke forby veteranbiler. Programmet vårt slår fast at disse fredes, det er ikke her de største utslippene finnes, sier Bu.
Bør være mål i klimameldingen
Elbilforeningen jobber i disse dager med sitt innspill til regjeringens klimamelding.
– Vedtaket fra vårt landsmøte er en tydelig marsjordre om at dette må Elbilforeningen jobbe for. Da er første post å få Stortinget til å vedta det nå de behandler regjeringens forslag til klimamelding, sier Bu.
Det vil samtidig bidra til å gjøre en litt slapp klimamelding mer ambisiøs:
– Forslaget fra regjeringen er blottet for konkrete og forpliktende målsettinger for veitrafikken, et av de få områdene hvor vi faktisk når målene som settes. Å ta inn 2040-målet vil gi litt mer piff inn i en ganske daff klimamelding, sier hun.