Elbilforeningen inviterte til fest for 2025-målgangen: – Politikerne skal ha for staminaen sin

– Og nå står vi her i dag, var en av konklusjonene under Elbilforeningens 2025-fest før helgen – snart ti år etter at 2025-målet ble til.
Den som fra scenen ga politikerne ros for utholdenhet og stamina, var Ida Krag, næringspolitisk leder i Norges Bilbransjeforbund (NBF) – og det hun refererte til, er at Stortingets mål om utslippsfritt nybilsalg i år langt på vei er blitt en virkelighet.
Festen fant sted på utestedet Scotsman i Oslo torsdag 13. februar og var en del av Elbilforeningens 2025-feiring, som skal foregå gjennom hele året.
I april fortsetter Elbilforeningen feiringen med et internasjonalt publikum under årets Nordic EV Summit. Fest blir det også i mai med tillitsvalgte på foreningens landsmøte i Stavanger.
På torsdagens fest var flere hundre gjester fra både politikerstanden, byråkrati, bil- og ladebransjen, samt klima- og miljøorganisasjoner til stede for å markere at det i sin tid temmelig usannsynlige politiske målet nå i 2025 vil bli nådd.
Du kan lese mer om hvordan dette gikk for seg her:
Miljøministeren om Elbilforeningen: – Har gjort en kjempejobb
Elbilforeningen har naturlig nok helt fra målets spede begynnelse i 2016 vært både pådriver, heiagjeng og vaktbikkje for 2025-målet – og da var det kanskje ikke så rart at foreningen inviterte til feiring sammen med aktørene som deler æren for at Norge nå drar sitt aller første klimamål i havn.
Kveldens konferansier var Heikki Eidsvold Holmås, en av politikerne som var sentral for at målet i sin tid kom i stand.
– Det var rock ‘n’ roll, slo han fast fra scenen og viste til at alle partier faktisk støttet at målet ble en realitet.

Andre festdeltakere husker det litt annerledes:
– Det ble full lynsjestemning og et rent helvete.
Det var oppsummeringen fra daværende Fremskrittsparti-representant Øyvind Korsberg. Bakteppet for sitatet ligger i den noe spissformulerte avis-overskriften i bakgrunnen på bildet over.
Og såpass frittalende kan han jo være nå i ettertid, siden han for lengst er utmeldt av partiet for å bli rådmann i Balsfjord.
At det var rock ‘n’ roll, og muligens et helvete, kunne nok også daværende miljøminister Tine Sundtoft fra Høyre være enig i. Hun trakk likevel frem en litt mer nøktern bakgrunn for at målet ble vurdert som noenlunde realistisk:
– Heldigvis hadde det nylig kommet noen bilmodeller som faktisk var fullt brukbare biler.
Hun fortalte videre om en krevende tid som klima- og miljøminister:
– Stortinget var fullt av svært ivrige miljøpolitikere og i miljøorganisasjonene satt også høylytte folk som krevde handling. Mens vi i Høyre satt i mindretallsregjering med FrP, det eneste partiet som ikke hadde vært med på Stortingets klimaforlik.
Sundtoft fant derfor ut at å bestille en tykk klimarapport fra Miljødirektoratet var et godt sted å starte. Og det var slik ideen om 2025-målet ble født.
Også den nåværende miljøministeren, Andreas Bjelland Eriksen, var til stede på feiringen, og holdt en hilsningstale på vegne av regjeringen.
Vi huket tak i ham etter talen, og spurte ham hvordan det føles å være klima- og miljøminister når Norge når sitt første klimamål.
– Det er deilig. Det viser at politikk virker – når vi kombinerer krav, støtteordninger, regelverk og utbygging av infrastruktur, får vi politikken til å virke, og da kutter vi utslipp på en bra måte for Norge.

Bjelland Eriksen understreker at Norge må holde trøkket oppe, for sikre at også elektriske varebiler og lastebiler på norske veier skal bli utslippsfrie.
Miljøministeren hadde også noen rosende ord om vertskapet for kveldens feiring:
– Elbilforeningen har gjort en kjempejobb med å sørge for at norske politikere har tatt tak i dette på en helhetlig måte. At vi har aktører som Elbilforeningen som pusher på, er avgjørende for at vi skal klare å nå målene våre.








Elbilforeningen: – Har brukt 2025-målet som brekkstang
Og da er det kanskje naturlig at vi runder av med … oss selv.
Generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen var ikke bare kveldens vertinne, men også en veldig glad og stolt sådan.
Og ikke minst veldig fornøyd med målet som alle på Scotsman hadde møtt opp for å feire:
– 2025-målet har vært ekstremt viktig, for det har et mål vi har kunnet peke på gang etter gang overfor politikerne. Vi har brukt dette som brekkstang hele veien. Og vi hadde ikke vært i nærheten av de markedsandelen vi har for elbil i dag, hvis ikke dette målet hadde kommet.

Og hva nå, som målet mer eller mindre er i boks? Slenge bena på bordet og puste ut? Ikke helt, ifølge Bu.
– Fortsatt er det slik at over 70 prosent av dem som kjører bil i Norge, kjører en fossilbil. Vi skal ha med dem også. Og her er vi for å hjelpe dem, så vi har masse jobb fremover.