Fra nå i juni kan også eiere av fritidsboliger benytte seg av Enovas støtteordning til boligeiere.
Samtidig utvides listen over tiltak som støttes til også å inkludere akkumulatortanker som gjør det mulig å lagre energi. Målet med begge endringene er å begrense effektutfordringer i strømnettet.
– Av de 465.000 fritidsboligene i Norge er cirka 75 prosent knyttet til strømnettet. Samtidig stiller stadig flere tilnærmet samme krav til komfort på hytta som hjemme. Om flere hytteeiere gjennomfører energitiltak som avlaster nettet, kan det bidra til å redusere belastningen, sier Gunnel Fottland, utviklingssjef for energforsyning og sluttbruk i Enova.
Elbilforeningen primært positiv
Seniorrådgiver Ståle Frydenlund i Norsk Elbilforening er positiv til støtteordningen:
– Dette er gode nyheter for mange hytteeiere, og sender et viktig signal om at det er positivt å produsere sin egen strøm. Særlig er Enova-støtten et stort pluss for dem som i dag er koblet til et svakt strømnett. Da kan lading av elbil være en utfordring, sier Frydenlund.
Gjennom Enova-tilskuddet kan du få returnert 25 prosent av kostnadene ved energitiltakene du satser på, med en maksgrense på 5.000 kroner.
– Dersom man tilbringer noen solfylte dager på hytta, kan elbilbatteriet lades opp med garantert fornybar strøm. Ja, sola trenger ikke nødvendigvis skinne engang, poengterer Frydenlund.
Solceller, varmestyringssystem, oppgradering av bygningskroppen og vannbårne varmepumper er blant de 16 energitiltakene eierne av fritidsboliger nå kan få penger tilbake for.
– Hovedutfordringen i hytteområdene er ikke den totale energibruken, men at mange bruker mye strøm samtidig. Når de kommer på hytta fredag ettermiddag, skal den varmes opp, kanskje setter de også på induksjonskomfyren for å lage seg middag, og elbilen på lading. Om det lokale strømnettet ikke tåler belastningen, får vi strømbrudd, sier utviklingssjef Fottland i Enova.
Lunde: – Kunne gitt en symbolsk sum
Mangeårig styremedlem i Norsk elbilforening, Øyvind Lunde, har laget sin egen strømforsyning på hytta. Den er blant de 25 prosent som ikke har innlagt strøm. Nylig demonstrerte han overfor NRK at solcellestrøm og gamle elbilbatterier er en strålende kombinasjon. (Spol frem til 1.05 for å se selve innslaget.)
Lunde er kritisk til ett punkt ved støtteordningen:
– At Enova ikke gir støtte til å bygge anlegg på hytter som ikke allerede har innlagt strøm.
Lunde ladet rett og slett opp NRK-journalistens ladbare hybrid på hytta si (hovedbildet), der han altså ikke har innlagt strøm. Han er klar på at Enovas strategi har et forbedringspotensial her.
– Jeg mener Enova burde gitt støtte til slike anlegg også, all den tid de erstatter gass- og aggregatdrift. Samtidig gir det sikkert motivasjon til flere som vurderer solceller på huset hjemme i tillegg, sier Lunde.
– Enova kunne i det minste gitt en symbolsk sum til anlegg som mitt, fortsetter Lunde, som også er svært opptatt av gjenbruk av gamle elbilbatterier.
Tiden på døgnet vil påvirke
– Batterier koster mye penger og brukbare bruktbatterier har en stor verdi. I mitt anlegg demonstrerer jeg hva som er mulig, og det er mange flere enn meg kan få bygd tilsvarende på sikt, hevder den ivrige Reodor Felgen-innovatøren.
Han er også opptatt av det som på engelsk omtales som «microgrids», altså desentraliserte lokalnett frakoblet distribusjonsnettet.
– Her kan flere hytteeiere gå sammen om å lage sitt eget opplegg, med basis i felles solcelleanlegg og batterilager. Jeg kunne i praksis levert strøm til et dusin hytter med kjøleskap, frysere, fjernsyn og lys samt lading av alt annet som krever det. – Det eneste jeg mangler, er et aggregat med fjernstart for dager og årstider med lite sol, sier Lunde, og legger til at aggregat med automatisk start/stopp er en del av pakka om man forventer strøm til alt året rundt.Strømprisen vil i nær framtid trolig påvirkes av når på døgnet du bruker strømmen, og etter hvor mye du bruker på én gang.
– Da kan tiltak som Lunde her har satt ut i livet, bidra både til å redusere etterspørselen på strømnettet – og faktisk også øke tilbudet, understreker Frydenlund i Elbilforeningen.