Elbilkonvoi for fossilbilister
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

I dag la Tesla-Bjørn og 70 andre elbilister ut på «Ladetour 2018». Formål: Å konvertere fossilbilister. Men hvorfor ha en bergingsbil i bakhånd?
Selv kaller de det «årets vakreste elbileventyr», ladeoperatøren Fortum Charge & Drive, som arrangerer årets «Ladetour»
Og det kan godt tenkes at det blir nettopp det for elbilistene som denne helgen er ute på langtur.
Årets elbilkonvoi startet tidligere i dag på Tøyen i Oslo og skal gå gjennom Østerdalen til Røros, derfra over Rondane og Hafjell – før de vender tilbake til Oslo søndag kveld etter å ha tilbakelagt drøye 900 kilometer hver. Man trenger vel bare å lese disse stedsnavnene, for å forstå at oddsene er gode for at det blir en flott tur.
– I år har vi over 70 deltakere fordelt på rundt 40 biler, det er betydelig flere enn i da vi arrangerte dette for første gang i fjor, forteller Elise Thorvaldsen, markedssjef i Fortum Charge & Drive.
Fortums tilsvarende arrangement i fjor hadde også litt å by på, der i underkant av 30 elbiler buktet seg fra Tøyen i Oslo opp til Gol, Voss og Bergen, og nedenom og hjem igjen via Haugesund, Stavanger, Kristiansand før returen til Oslo.
– Turen i fjor var lengre, rundt 1300 kilometere. Da ville vi vise frem at det går an å dra på langtur med elbil, siden vi nettopp hadde fått bygd ut hurtigladerkorridoren mellom de sentrale byene i Sør-Norge, sier Thorvaldsen.
Deltakerne får gratis lading underveis, enten de velger å være med på hele turen eller bare deler av den. De fristes kanskje også av konkurranser, med premier som gratis lading fra Fortum – og hovedpremien: en ferdig installert hjemmelader.
Samtidig leverte hun en oppfordring med klar adresse til både arrangør Fortum og andre utbyggere av ladenettverket i Norge:
– Politikerne har vedtatt et mål om nullutslipp for nye biler i Norge fra år 2025. Det betyr at vi skal gå fra 170.000 elbiler til over en million på under syv år. Den største barrieren for om vi lykkes med det, er mangelen på ladestasjoner.
I tillegg til Evaliaen, skal han så vidt få prøve Jaguars I-PACE, på strekket Koppang-Alvdal.
– Jaguar vil ikke la meg prøve den ut skikkelig før de får inn versjonen med den nye softwaren, så dette blir bare en liten prøvesmak. Jeg gleder meg likevel, det blir nok et høydepunkt på turen.
– Ikke til forkleinelse for Evaliaen?
– Faktisk ikke, jeg gleder meg veldig til å tilbringe masse tid med den. Jeg tror dette er en undervurdert bil, særlig nå som den kommer med 40 kWh. Det er et kjempebehov for både elektriske varebiler og store familiebiler, og denne ligger jo på et helt annet prisnivå enn Teslaen, som til nå har vært den eneste store familiebilen.
– Så dere har dem med for at elbilistene skal kunne gå helt bananas?
– Ja, det er mest for gøy. Vi regner ikke med at noen av deltakerne vil få behov for hjelp. Men vi har dem med også for å vise om du går tom for strøm, så er det ikke så farlig. Vi har et godt nettverk av veiberging her i landet, og det er fint å ha dette nettverket i ryggen, uavhengig av om du kjører elbil eller ei.
PS: Du kan altså følge turen hjemme fra sofaen på sosiale medier under emneknaggen #Ladetour2018. (Elbiltur minutt for minutt, si!)