Mens det i 2020 ble solgt 1388 nye elbiler i Nordland, ble det i 2021 satt rekord med 2748 elbiler. 53,1 prosent av nybilkjøperne i Nordland valgte elbil i fjor. Det viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
– Elbil er definitivt blitt førstevalget for nybilkjøperne i Nordland, sier Svein Krogsæter, leder i Nordland elbilforening.
Bedre ladenettverk og større tilgang på elbiler som har lang rekkevidde, stor bagasjeplass og hengerfeste gjør at flere velger elbil i Distrikts-Norge
Svein Krogsæter, leder i Nordland elbilforening
Elbil er førstevalget
Han mener det er slutt på tiden hvor elbil var et storbyfenomen.
– Bedre ladenettverk og større tilgang på elbiler som har lang rekkevidde, stor bagasjeplass og hengerfeste gjør at flere velger elbil i distrikts-Norge, sier Krogsæter.
Også i Finnmark økte elbilsalget med 98 prosent i 2021, mens Troms måtte «nøye seg» med en salgsøkning på 92 prosent.
Lederen i Troms elbilforening, Ove André Nilsen, har følgende kommentar til den voldsomme veksten:
– Dette viser jo at det i Troms blir enda viktigere å få et bedre destinasjons- og knutepunktsnettverk for elbiler. Noen kommuner i Troms er fremdeles uten ladedekning og man burde ikke la disse bli frakjørt i utviklingen.
En naturlig konsekvens av det høye elbilsalget, er at klimagassutslippene fra transportsektoren reduseres.
– For at Norge skal nå klimamålene, må utslippene i transportsektoren kuttes. Da må folk velge elbil når de skal kjøpe ny bil, påpeker Svein Krogsæter i Nordland elbilforening.
– Høy elbilandel i nybilsalget gjør også elbil etter hvert tilgjengelig i bruktbilmarkedet. Det er viktig siden folk flest kjøper bruktbil, legger han til.
BEGEISTRET: Svein Krogsæter, leder i Nordland elbilforening.
Tror på ny rekord i 2022
Elbilforeningen tror det vil komme nye elbilrekorder i 2022, men understreker samtidig at de ikke vil komme av seg selv.
– Momsfritaket må videreføres i 2022 fordi det gjør at elbil vinner konkurransen når forbrukerne gjør valget hos bilforhandleren, sier Krogsæter.
– Samtidig er den lokale politikken, som miljørabatt på bompasseringer og parkeringsrabatt, viktig for å gjøre det attraktivt å velge elbil.
Krogsæter mener man heller ikke må glemme hurtigladeutbyggingen.
– Nordland elbilforening har spesielt fokusert på hurtigladetilbudet i fylket de siste årene, og er glad for at det nå er etablert flere ladetilbud, blant annet på Kystriksveien, sier han.
Som kjent er Stortingets mål at alle nye biler i 2025 skal være nullutslippsbiler.
– Vi er godt i rute, men det trengs fortsatt en kraftfull politikk for å nå målet. Så det er bare å brette opp ermene for 2022, avslutter Krogsæter.
Tabell: Antall solgte nye elbiler i 2020 og 2021, per fylke
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!