Hopp til innhold

Kjørte vannkraft-deler på strøm fra Finland til Norge: Skal lage strøm, ble fraktet på strøm

LANGT: Den elektriske lastebilen til Sundbrei Transport kjørte den nesten 2000 kilometer lange turen fra Andritz Huydros fabrikk i Finland til Leira i Valdres. Dette er første store transport til norsk vannkraftindustri kjørt med elektrisk lastebil. Alle foto: Scania

Det 18 tonn tunge løpehjulet til Faslefoss kraftstasjon ble fraktet fra Finland til Valdres ved hjelp av en elektrisk Scania.

Faslefoss kraftstasjon i Valdres er under oppgradering.

Hafslund har ansvaret for oppgraderingen, og har engasjert Andritz Hydro AS som hovedleverandør rehabiliteringen. Selskapet er dermed ansvarlig for transporten av store komponenter i prosjektet.

De har inngått en avtale med Sundbrei Transport i Hallingdal, fordi selskapet kunne tilby elektrisk transport fra fabrikken i Finland til anlegget i Valdres.  

Det er et Leaf etter døden:

Skal forlenge livet til over 80 000 Leaf-batterier

– Derfor er vi svært glade for at Sundbrei Transport har investert i en elektrisk lastebil som kan transportere så tunge komponenter. Dette er en milepæl for slike prosjekter, sier Kristian Glemmestad i Andritz Hydro i en pressemelding

LØPEHJUL PÅ HJUL: Sundbrei Transport kjører et løpehjul som skal brukes i en kraftstasjon på Leira med denne elektriske lastebilen.

37 tonn på tur

Løpehjulet med deler veier cirka 18 tonn, og totalvekten på transporten er 37 tonn. 

Lastebilen er det elektriske Scania-flaggskipet 45 R med 450 kW i kontinuerlig motoreffekt, og 624 kWt i brutto batterikapasitet.

– Vi går fra fossilt til elektrisk i vår transportsektor og det er bra! Bilen er vår første elektriske lastebil som kan frakte så tung last. Vi tror dette er fremtiden for oss i denne bransjen for å imøtekomme kundenes krav og ønsker om klimavennlig transport – og for å redusere vårt eget klimaavtrykk, sier daglig leder i Sundbrei Transport AS, Finn Arne Sundbrei.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Energieffektivt

– Vi beregner at klimagassutslippene fra transporten blir redusert i en størrelsesorden på 95-97 prosent for strekningen Tampere i Finland til Faslefoss ved bruk av elektrisk lastebil, istedenfor en som går på diesel, sier Hafslunds prosjektleder Kristin Vestmoen.

En liter diesel inneholder omtrent 10 kWt energi. Hvis denne transporten hadde vært en dieselbil, ville den brukt cirka 3,5 liter diesel per mil. Det tilsvarer et energiforbruk på 35 kWt/mil.

BRED LAST, TRANG TUNNEL: Det er trangt i tunnelen til kraftverket.

Antar vi at den elektriske lastebilen klarer seg med ett forbruk på 15 kWt/mil, er den elektriske lastebilen 2,3 ganger mer energieffektiv.

Ved 100 000 km/året, vil den elektriske lastebilen, med disse forutsetningene, bruke 200 000 kilowattimer mindre energi enn tilsvarende diesellastebil.

For ikke å glemme: uten utslipp og eksos.

Bli medlem i dag!

Les også