Hopp til innhold

Foreslår å rydde i jungelen av kolletivfelt-skilter: Elektrisk nyttetransport inn, elbiler ut – men åpner for lokale løsninger

NY HØRING: Statens vegvesen vil rydde opp i kollektivfeltet, og nå er forslaget derfra ute på høring. Målet er at nye regler skal være på plass i august.

Vegvesenet foreslår blant annet at elektriske varebiler og lastebiler skal ha fast adgang til kollektivfeltene i fremtiden. Nå er forslaget ute på høring.

Statens vegvesen har denne uken sendt nye regler for kollektivfelt-skilter på høring.

Forslaget innebærer også at elektriske personbiler ikke lenger skal ha fast tilgang når det skiltes med kollektivfelt-skilt, men de kan få tilgang gjennom underskilter. Dette er i tråd med det Statens vegvesen også foreslo i fjor.

Forslaget som Statens vegvesen nå sender på høring har likevel en endring fra tidligere, nemlig at elvarebiler får fast tilgang. Tilgangen gjelder uten samkjøringskrav. Dette forslaget er et resultat av budsjettforliket mellom regjeringspartiene og SV før jul.

Høringen skal være avsluttet i april, og fasiten, i form av nye gjeldende regler for hva skiltene betyr, er ventet 1. august.

Kan gi mer forståelige skilter

Men selv om Vegvesenet foreslår nye regler for skiltene, er de ikke fastlåst på at praksisen skal være lik ulike steder i landet. I en pressemelding skriver de:

«Forholdene i trafikken kan være ulike fra sted til sted i Norge. Derfor ønsker Statens vegvesen fortsatt at lokale myndigheter skal ha anledning til å skilte inn eller ut fra hovedskiltet.»

Som vi vet er tilgangen for elbiler allerede begrenset mange steder, for eksempel i Trondheim og Oslo-området.

– Det positive med forslaget er at skiltene vil bli enklere og mer forståelige. Om det er plass til elbilene i kollektivfeltet skal heretter vurderes lokalt, kommenterer generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen. 

Når det har blitt begrensinger for elbilene i kollektivfeltene, har det medført kompliserte skilter med dagens regler.

Underskiltet «gjelder ikke elmotorvogn uten passasjer», betyr det for eksempel at elbiler må ha med passasjer for å ha tilgang.

– Det har vært krevende å skilte på en forståelig måte, særlig om man har ønsket å tillate elbiler med passasjer og elektriske varebiler. Med de nye skiltreglene vil det bli lettere å forstå om elbiler, eventuelt med passasjer er lov i kollektivfeltet, sier Bu.

KAST OSS HELLER INN: Dette skiltet kan være en tydeligere beskjed om at her er det lov å kjøre elbil. Der kan det også presiseres med «elbiler med passasjer tillatt» dersom man vil stille krav til samkjøring. Fotomanipulasjon: Jamieson Pothecary / elbil.dev08.dekodes.no

Tilgangen må vurderes lokalt 

Elbilforeningen mener forslaget gjør det enklere å skilte for elektrisk samkjøring i fremtiden.

Generalsekretæren har en tydelig forventning til hvordan de store byområdene med kollektivfelt bør jobbe når de nye reglene kommer på plass:  

– På strekninger hvor kollektivfeltet ikke er fullt, forventer vi at kollektivfeltet åpnes for samkjørende elbilister. 

Hun mener lokale myndigheter bør pålegges å gjøre en konkret vurdering av om det er plass til elektriske personbiler:   

Samkjøring med elbil fører til at flere kjører sammen og utslippsfritt, samt at det blir færre biler på veien. At noen bruker kollektivfeltet gjør også at kapasiteten på veien blir bedre, sier Bu.    

Her er det mest kollektivfelt i landet: 

Oslo: 44 kilometer 
Akershus: 39 kilometer 
Rogaland: 38 kilometer 
Trøndelag: 28 kilometer 

Tilgang for elektriske vare- og lastebiler 

At Statens vegvesen foreslår at elektriske varebiler og lastebiler skal ha fast tilgang til kollektivfeltet i hele landet, er Elbilforeningens leder positiv til.  

– Dette er helt nødvendig for å øke el-andelen blant vare- og lastebiler, sier Christina Bu. 

Elbilen konkurrerer godt i personbilmarkedet, men blant vare- og lastebiler er andelen fremdeles lav og man trenger gulerøtter for å øke salget.  

– Under 30 prosent av nye varebiler var elektriske i 2024. Det er faktisk en nedgang fra 2023. Denne utviklingen må snus, sier Bu.   

Nedgang for elektriske vare- og lastebiler i 2024:

Slår alarm om satsingen på elektriske nyttekjøretøy

Elbilforeningen har lenge etterlyst tiltak for å øke elandelen: 

– Bedrifter og håndverkere som kjører elektrisk vil få en stor fordel. Istedenfor å tape penger ved å stå i kø, kan de nå komme seg raskt til og fra oppdrag, sier Bu.   

Elbilforeningen vil komme nærmere tilbake til detaljene i forslagene om nye skiltregler i høringen, og har flere forlag til presiseringer.

Står for store klimagassutslipp 

Det kjører cirka 500 000 vare- og lastebiler på norske veier. Selv om de utgjør en beskjeden del av bilparken, står de for en større del av klimagassutslippene:  

– En varebil har omtrent dobbelt så høye utslipp som en personbil. Skal vi kutte klimagassutslipp som monner må disse kjøretøyene bli elektriske. Tilgang til kollektivfeltet er en dytt i riktig retning, sier Bu. 

Bli medlem i dag!

Les også