Alpine A290_ß concept: Elektrisk svar på Renault R5 Turbo
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det er en stund siden Alpine annonserte full elektrifisering. Her er det første konseptet derfra som er bygget som elbil fra bunnen av.
Alpine er ikke så kjent for de fleste nordmenn, men er et eget merke under Renault.
Selskapet startet som tunere av Renault-modeller, men har senere laget egne modeller.
Sist med A110, en herlig sportsbil som aldri så norsk jord. Den lette og lille helaluminiumsbilen er senere også er laget som det elektriske konseptet Alpina A1110 E-Terniè:
Med det nye konseptet går man kanskje litt tilbake til røttene, altså å bygge sporty varianter av Renault-biler.
Og da kan det fort gå litt rundt i hodet på bilhoder, for til den oppgaven har jo Renault allerede sin Renault Sport-divisjon.
Renault Sport har jo bygget fantastiske GTI-biler av kompakte Renaulter i flere tiår allerede. Men nok om det.
I sitt nyhetsbrev forklares Alpine sin nye navnestrategi, som for de som er vant til Alpine fra før, ser rimelig tradisjonell ut:
Modellbetegnelsen:
A = Alpine.
2 = Størrelse. Dette er en B-segment-bil.
90 = Svada. «Future Lifestyle Range».
ß = Et tegn som viser at konseptet jobbes opp mot ferdig produkt.
Det sies ingen ting om drivverk og effekt, men vi skjønner at tallrekken ikke står for effekt i kW, selv om vi skulle ønske det.
395 hk og firehjulsdrift man kunne programmere selv, hadde vært midt i blinken for denne lille tassen.
Same, but different
Selv om Alpine A290_ß concept har samme utseende som Renault R5 Turbo 3E concept og bygges på samme CMF-B EV-plattform, blir forskjellene store.
Den største forskjellen er at dette blir en tredørs bil.
Silhuetten blir den samme, men det meste er faktisk annerledes:
Lykter, hele den dype frontfangeren med de integrerte ekstralysene med X-LED design, de blå detaljene i støpt karbon, skjermbredderne og profilen over skjermene som er bredt over 20-tommerne.
Hekken preges av den store hekkvingen og helt andre baklykter, som nå er skulpturerte karbondetaljer med en LED-stripe.
Sjefdesigneren Antony Villain sier at produksjonsmodellen blir omtrent identisk, men vi tipper at hjulene krymper, speilene blir vanligere og at karbondetaljene blir borte. Interiøret kan vi nok se helt bort fra.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!