Hopp til innhold

Lexus med sin tredje elbil: ES blir elektrisk

KLASSISK: Undertegnede fikk se bilen i mars under Toyota/Lexus sitt Kenshiki-arrangement i Brussel, men hadde da dessverre fotoforbud. Foto: Lexus

Med helelektrisk drivlinje og fokus på komfort og design skal den nye ES-modellen lanseres i Europa i 2026.

På bilmessen Auto Shanghai i Kina har japanske Lexus vist den nye generasjonen av modellen ES.

Dette blir første gang den tradisjonsrike modellen tilbys som helelektrisk, og markerer et viktig skritt i produsentens pågående elektrifiseringsstrategi.

SOM FORVENTET: ES har ganske forutsigbare linjer, Kundene får som forventet en sedan, selv om kombi-fasongen gjerne kunne løftet glassruta også, for å få enklere tilgang.

Lexus bekrefter nå at salget av nye ES starter i Europa våren 2026.

To varianter skal tilbys:

ES 350e med forhjulsdrift og 224 hk, og ES 500e med firehjulsdrift, 343 hk og det nye DIRECT4-systemet for aktiv momentstyring.

Ifølge Lexus skal begge modellene dra nytte av ny batteriteknologi, lavt tyngdepunkt og en forbedret plattform for å levere komfort og kjøreegenskaper i tråd med merkets såkalte Lexus Driving Signature.

SVÆRING: ES er ikke den største bilen i Lexus-familien, men strekker seg 5,14 meter i lengde – mens akselavstanden fortsatt «bare» er på 2,95 meter.

Informasjon om batteristørrelse, rekkevidde og ladehastighet skal oppgis senere i vår, men ikke bli overrasket om batteri og motorer er hentet rett fra den oppgraderte RZ, som du kan lese mer om i lenka under.

Verdenspremiere på Lexus RZ 550e F Sport:

Flyratt, fart og falske girskift

God plass, stilrent interiør

Nye ES er større enn forgjengeren i alle retninger – 165 mm lengre, 80 mm lenger akselavstand, og med 64 mm bredere sporvidde foran og 82 mm bak.

Resultatet er blant annet 77 mm mer beinplass mellom forsetene og baksetene.

Interiøret er utviklet med fokus på rene linjer, romfølelse og funksjon, der både lydkomfort og materialvalg skal bidra til en luksuriøs opplevelse.

Sniktitt på Lexus LF-ZC:

Slik blir Lexus om to år

For passasjerer bak tilbys blant annet nedfellbart Ottoman-sete med benstøtte, mens forsetene er redesignet for bedre støtte og mindre tretthet på lengre turer.

Det er også lagt stor vekt på støydemping i både dører og glass.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Helt nytt infotainment og ladestøtte

Den digitale opplevelsen er også oppgradert.

Bilen får en ny digital cockpit og LexusConnect-multimedia, med en 14-tommers sentralskjerm og integrert støtte for ladestasjoner og ruteplanlegging.

NYE TAKTER: Nå fjerne også Lexus de fysiske knappene. Nå er det haptikk som gjelder, både på dashbordet og rattet.

Systemet henter sanntidsdata og skal kunne foreslå ladestopp langs ruten automatisk.

Oppdateringer av bilen vil skje trådløst.

Med appen LexusLink+ kan eiere fjernstyre enkelte funksjoner, som forvarming, låsestatus og lading.

GOD PLASS: Bakseteplassen skal også ha blitt bedre.

Sikkerhet og førerassistanse

Den nye ES-modellen kommer med siste generasjon Lexus Safety System+, som blant annet inkluderer:

Bli medlem i dag!

Les også