Du verden, så mye bedre vi har det nå: Elmotoren har revolusjonert småbil-livet

Slik husker jeg det: Å kjøre en liten bybil på motorveien på 90-tallet var ren og skjær ekstremsport.
Dette er en kommentarartikkel. Den gir uttrykk for skribentens mening.
Turtallet klatrer mot 6000 omdreininger, mens samtalen drukner i lyden fra en motor som skriker om nåde.
Jeg knaser febrilsk mellom girene og gynger frem og tilbake i setet – som om det skal hjelpe – men til ingen nytte. Min lille franske Peugeot 104 klarer rett og slett ikke å holde tritt med motorveitrafikken.
Slik husker jeg det: Å kjøre en liten bybil på motorveien på 90-tallet var for ren ekstremsport å regne.
Billigbiler var billige i enhver forstand av ordet. Ubehagelige, skranglete, skamløst undermotoriserte og med sikkerhet omtrent på nivå med en våt pappeske – dersom uhellet skulle være ute.

Flashback fra fortiden
Det var dette flashsbacket fra opplevelsen i en av mine ungdomsbiler som slo meg mens jeg prøvekjørte den nye Renault 5.
For dagens småbiler er ikke hva de engang var – og godt er det.
Og med eldriften har småbilene gjennomgått en revolusjon.
Elmotorens stillhet og fraværet av vibrasjoner gir en komfort som man kunne se både forgjeves og særdeles langt etter i gamle småbiler.
Evnen til å levere full effekt fra stillestående gjør småbiler kvikke og morsomme i byen. Samtidig sørger den uanstrengte kraften ved høyere hastigheter for stressfri kjøring, selv på motorvei.

Dette var totalt fraværende i småbiler før – nå føles de like selvsikre og komfortable som langt større biler.
Samtidig bevarer de sin snertne sjarm, og er fortsatt utrolig gøy å kjøre.
Og det var nettopp dette som slo meg da jeg suste av gårde i 120 km/t i den nye Renault 5 langs den franske rivieraen:
Du verden, så mye bedre vi har det nå – dette er ren luksus.

Billig luksus
Stemmestyrt personlig assistent, elektrisk setejustering, parkeringsassistent, adaptiv cruisekontroll, stemningsbelysning, ryggekamera og panorama-glasstak …
Det er ikke lenge siden dette var en utstyrsliste forbeholdt biler til godt over en million kroner.
Nå følger mye av dette som standard i biler til under 300.000 kroner – og ikke minst i småbiler.
Elbilrevolusjonen handler ikke bare om å gjøre store SUV-er elektriske. Den er også i ferd med å gi småbilene sin velfortjente renessanse.
Uten fossilmotoren frigjøres det plass til bekvemmeligheter som forvandler hele opplevelsen av å kjøre småbil – den har nærmest gått fra ekstremsport til ekstrem luksus – for folk flest.
Og nettopp disse småbilene tetter kanskje et av de siste hullene i elbilmarkedet, og lar oss feire 2025-målet om 100 prosent elektrisk nybilsalg.