En arktisk-elektrisk roadtrip – del 1
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Behovet for hurtigladere nordpå drev Elbilforeningen og Bellona ut på veien – fra Kirkenes til Murmansk. Hakesleppet var gjensidig.
«Arctic Electric Rally», hva er nå det for et stunt?
Jo, det er det som skjer når Bellona, Norsk elbilforening og en gjeng norske og russiske elbilentusiaster slår sine pjalter sammen for å markere at nå er det på høy tid at det skjer noe drastisk for å utbedre den akutte mangelen på hurtigladere i nordområdene.
Men kan et par elbilkolonner på veier der ingen skulle tru at en elbil kunne bu, skape noe blest, da?
Det skal vi love deg! Heng med på turen her, så får du se selv.
Ut av en svart Model X stiger Kjetil Sandal ut. Han åpner vingedørene, og henter ut sin fem år gamle datter Emma fra barnesetet i baksetet.
De siste seks dagene har de to vært på veien sammen. De har kjørt fra Bergen via Oslo, Sverige og Finland. Nå står de på torget i Kirkenes og skal til Murmansk.
– Å kjøre elbil med en femåring i seks dager er ikke noe problem. Vi har badet hver dag og solt oss og kost oss hele veien, sier bergenseren og gliser i regnet.
Det ser faktisk ut som han mener det han sier. Han kan ikke være riktig god. At det står LOL OIL på skiltet hans peker muligens i samme retning.
– Bilen vår har vinger, den. Og eg har iPad i baksetet, piper det fra Emma.
Nettbrettet forklarer noe, det gjør det, men man må fortsatt kunne si at det er en smule ambisiøst å stappe en femåring i baksetet på en bil – elektrisk eller ei – for å kjøre de 2.300 kilometerne det faktisk er til Murmansk.
– Vi hadde ingen ferieplaner, og tar det helt med ro underveis. Jeg har allerede vært i 22 land i elbil sammen med Emma. Når vi kommer til Russland i dag blir det 23, sier mannen som åpenbart må være en av Elbilforeningens mest kjøreglade medlemmer.
– 1.900 kilometer på to dager, e ikkje det greit, da? Jo, det e så greit, så, besvarer sørlendingen sitt eget spørsmål.
Laderen har han plassert på veggen på byens kino, og det er der de langveisfarende har ladet opp bilene sine før dagens ekspedisjon.
Selv ladet han hjemme i sin egen garasje.
En grei håndfull norske lokalavisjournalister, og sågar noen russiske, kommer også til torgs og noterer så blekket spruter før sakene havner bak betalingsmur både her og der, mens andre lar mur være mur, til gjengjeld skrives reportasjen på engelsk.
Men hva er det som kommer inn fra venstre? Jo, der entrer jommen et russisk TV-team også torget som for anledningen er gjort om til elbilparkeringsplass. Og da begynner også lokale Kirkenes-væringer, som i mellomtiden har dristet seg ut, å fatte interesse for det som skjer på torget.
Til liten nytte, for nå må faktisk elbiltoget gå. I tillegg til de fire Tesla-eierne og gratispassasjerer i form av ordfører, make eller datter, er to representanter for Bellona, og to fra Elbilforeningen, med på lasset.
Nå skal vi snart kjøre rett i gapet på den.
– Hovedgrunnen til at vi bidrar til «Arctic Electric Rally», er mangelen på hurtigladere i Finnmark. Det er på høy tid at fylket får sine første hurtigladere, sier Silje Fines Wannebo i Elbilforeningen for kanskje tiende gang på omtrent like mange minutter til journalistene som vil ha hennes forklaring på hva som bakteppet for denne viraken på morgenkvisten.
Bellonas Vladislav Nikiforov tripper ivrig i bakgrunnen, klar for å guide følget inn i hans eget hjemland – og hjemby.
Neste stopp: Grenseovergangen på Storskog. Ingen sykler. Kun elbiler.
Nå er det bare å håpe på at ingen av oss får jernteppe i visumkontrollen.
Følg med i neste del. Den kan du lese her.
