Hopp til innhold

Kraftig økning i eltaxier: – En liten revolusjon

SNART SLUTT PÅ KØ-EKSOS: Oslos taxi-krav har gitt voldsom økning i andel eltaxier. Her står taxier i kø ved Oslo S. Foto: Karoline Haugland, elbil.dev08.dekodes.no

Andelen elektriske drosjer har økt kraftig i Oslo og Bergen det siste året. Resten av landet følger etter.

Det har vært en formidabel økning i andelen eltaxier i landets to største byer. Tiden med taxikøer som stamper i skyer av eksos kan snart være historie. Årsaken er nullutslippskrav i drosjeløyver.

Hvordan står det til i ditt fylke? Se hele landsoversikten nederst i artikkelen.

Kraftig økning

Andelen eltaxier i Oslo har økt fra 40 til 84 prosent fra utgangen av 2023 til utgangen av 2024. I samme periode har Bergen økt sin andel fra 64 til 90 prosent.

Den kraftige økningen kommer som et resultat av de vedtatte «nullutslippsfristene» for taxi-næringene i Oslo og Hordaland.

–  Det er en liten revolusjon og viser hvordan god politikk fungerer, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen. 

1. november 2024 var drosjenæringens nullutslippsfrist i Oslo kommune. Da skulle alle drosjer som kjører i Oslo være elektriske. I gamle Hordaland fylke var fristen allerede 1. april 2024.

Bli bedriftsmedlem:

Fem grunner til at bedrifter velger Elbilforeningens nye ladeløsning

Omstillingen har skjedd raskt, men det har ikke vært noen dans på roser.

Det har vært flere klager om at kravet kommer for fort, at det blir tredd nedover hodet til næringen – og det har vært søknader om dispensasjon fra fristene, men Oslo og Hordaland har stått på sitt.

–  Byene går foran og resten av landet må følge etter. Det er ingen grunn til å utsette overgangen i håp om at man får slippe unna klimaomstillingen, sier Bu.

Når det ikke er 100 prosent elbilandel, skyldes det at noen har fått unntak for eksempel på grunn av sykehustransport med lange avstander og bruk av store biler med over 7 seter.

I tillegg er noen drosjer registrert i Oslo, men kjører i fylker som ikke har nullutslippskrav. 

ELTAXI-REVOLUSJON: – Dette viser hvordan god politikk fungerer, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen. Foto: Jamieson Pothecary, elbil.dev08.dekodes.no

–  Vi burde se enda bedre tall i byene som har innført påbud, men vi stoler på at unntaksbehovet minker og at eltaxi snart blir gjeldende over hele landet, sier Bu. 

Nullutslippskrav i Oslo fra 1. november:

Fra i dag er det elektriske taxier som gjelder

Resten av landet kommer etter 

En rekke fylker har satt nullutslippsfristen for taxier i 2026 og 2027.

Selv om det er flere søknader om dispensasjon fra fristene og medieoppslag som kritiserer politikken, har fylkene stått på sitt.

Meråker kommune er en av kommunene som har søkt om dispensasjon fra fristen. De fikk avslag på sin søknad om utsettelse. 

–  Det som nå er viktig, er at fylkene ikke lemper på kravet og innfrir dispensasjon fra fristene. Dispensasjoner vil kun være en unødvendig utsettelse. Taxibransjen har hatt god tid til å omstille seg, sier Bu.   

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Det ser ut til at de aller fleste fylker har skjønt at politikerne mener alvor, og man ser en økning i andel eltaxier i stort sett alle fylker.

–  Oslo og Bergen viser at rask omstilling er mulig. Vi kan allerede se at taxinæringen har begynt elektrifiseringen i alle fylker, sier Bu.  

Bli medlem i dag!

Les også