Fjerde reisebrev fra våre tre elbilferskinger på tur: En tur til Bergen – men hvilket Bergen?
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Underveldende mat, skummelt vandreteater, telting og masse, masse kjøring: Våre tre elbilvenner på tur er tilsynelatende fortsatt i Tyskland, selv om overskriften kan tyde på noe annet …
Elbilforeningen har sendt tre manusstudenter fra høyskolen Kristiania på kjøretur nedover kontinentet i en lånt elbil. De har fått beskjed om å ha setebeltene på – men ellers får de frie tøyler de neste tre ukene.
Følg med her på elbil.dev08.dekodes.no – og i Elbilforeningens kanaler på Facebook og Instagram.
De døpte raskt bilen, en Hyundai Ioniq 6, for Maud Rite. Turen var i gang.
Gutta kjørte fra Oslo via Sverige ned til Danmark, der de tilbragte sin aller første natt hos perifer, men nyttig familie.
Turen gikk videre til Tyskland, der de havnet i tidenes regnskur på en hippie-campingplass. Her fungerte Maud nå også som tørkestativ:
De betalte hippiene med noe som for dem framsto som ubrukelig valuta: Penger. Gutta forlot Hamburg, og vi forlot dem i den tyske byen Reinstorf:
Så havnet de blant annet på rom med tre ukjente menn i Berlin:
Her kommer den fjerde uhøytidelige stemningsrapporten fra elbilferskingenes ferd:
Klein øyekontakt på morgenkvisten
Dag fem våkner vi på hostellet i hvert vårt tempo.
Emil våkner, og får meget klein øyekontakt med en av de fremmede romkameratene våre som er på vei ut.
Det håndteres dårlig av romkameraten, som later som det ikke har skjedd.
Deretter våkner de andre, og får øye på en av de andre romkameratene våre. Han har vikingtatoveringer over både armer og hals, og et litt for velfrisert skjegg.
Vi ble rett og slett litt skremt av typen, så vi pakket sammen sakene og dro mot nok en skummel destinasjon, nemlig Berlin Dungeon.
På vei dit stoppet vi Maud ved en restaurant vi syntes så god ut.
Vi kunne ikke tatt mer feil, for dette var skvip i sin reneste form.
Nok en gang lengtet vi mest av alt etter en god kopp med kaffe, men her var selv den både kald og kjedelig.
Kan vi ikke bare få en god kopp kaffe? Plis?
Restauranten ble en nifsere opplevelse enn London Dungeon i Berlin!
Her var det britisk med tysk aksent, vitser som man ikke kunne svare annet en «hehe, oh, yes» til – moro, flaut og noen ganger overraskende skummelt!
Det føltes sterkt med en ordentlig turistopplevelse i Berlin, før vi hevet ankeret på Maud og seilte videre på Autobahn.
Danke for en fin stund, Berlin! Men tips til andre elbil-reisende: Hvis dere skal til Berlin, sett av mer enn én natt.
Telting i Bergen – men hvilket Bergen?
Fra Berlin kjørte vi inn i noe spennende! Vi hadde fått ferten av et AirBnB-telt midt ute i ingenting, og vi kunne ikke motstå fristelsen.
Og veien dit ble lang, men heldigvis smertefri. For nå, folkens, nå begynner vi å få teken på både elbil og Elbil-Appen.
Tyskland serverer oss hyppig deilige 350 kW-ladere som vi bruker Ladeklubben-appen og noen ganger den blå ladebrikken på.
Ladingen fungerer som en drøm i dette landet. Prima opplegg, fortsett sånn, Tyskland!
Til slutt hadde vi kjørt så lenge at vi endte opp i en by vi alle hadde hørt om fra før.
Bergen!
Men det viste seg at dette ikke var Bergen auf Norwegen, som vi er så godt kjent med.
Dette var Bergen auf Rügen. En bitteliten plass helt nord i det store tyskerlandet.
Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.
Test av BMW i5 eDrive40 Touring:
Beste elbil fra BMW til nå?
I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.
Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.
Den har en startpris på 764.519 kroner.
Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.
BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.
I Bergen møtte vi en tysker ved navn Julia som lånte bort et telt i hagen sin til oss.
Hun, hennes litt skumle, men hyggelige mann og deres også litt skumle, men hyggelige Rotweiler.
Veldig fine folk, og teltet var upåklagelig. Det var et sånt Brødrene Dal-telt med masse rom og full pakke.
Det var ikke måte på.
Vi hadde mulighet til sove på hvert vårt rom inne i teltet. For en luksus!
Tenk at dette skulle være en av de beste nettene vi hadde på den turen. I telt midt i ingenting hos Julia.
Kvelden brukte vi på å spille kort, og vi koste oss med en etterlengtet rolig kveld.
Alt dette i nydelig tysk natur med elbilflamme Maud i bakgrunnen.
Hun voktet teltet vårt den natten, og sørget for at ingen skadet de tre kjærestene sine.
Hun hadde en myndig trygghet der hun sto.
Og hun var grisedigg som vanlig …
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!