Hopp til innhold

Nå er bare 5 supercharger-stasjoner i Norge forbeholdt Teslaer: Enda flere Tesla-ladestasjoner åpnet for alle

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

HURRA: 13. september åpnet Tesla enda flere av ladestasjonene sine for elbilister som ikke kjører Tesla.

Nå kan «alle» lade på Norges rimeligste hurtigladere. Kun fem norske Tesla-ladestasjoner er i dag forbeholdt Teslaer.

Tesla ble tvunget til å åpne sitt eksklusive ladenett for andre elbiler, og når de først har gjort det, blir det trangere om plassene – selv om det er Tesla som har desidert flest ladepunkter i Norge.

Grunnen er prisen. Det er for tiden ingen som tilbyr elbillading så rimelig som Tesla.

Engstelig for ladekø?

Fire grunner til at du bør ha Tesla-appen selv om du ikke har Tesla

Til nå har det ikke vært like enkelt for alle å lade hos Tesla, for ladernes kabel og plassering er tilpasset Tesla, som har kontakten bak på venstre hjørne.

Sjekk videoen under for våre tips til hvordan du bør oppføre deg på de fleste av dagens Tesla-ladestasjoner.

GJØR SLIK: Det kan fort bli irritasjon ved Tesla-Laderne. Se hvordan du kan unngå problemer her.

Problemene blir imidlertid løst på sikt. I skrivende stund settes de nye V4-laderne opp på Gardermoen og skal være i drift mandag 25. september.

Og i løpet av 2025 skal alle være byttet og ha mulighet for kortbetaling. Les mer om de nye laderne i lenka under.

Tesla med Supercharger-nyhet:

Den første V4-stasjonen i Europa åpnet

Bare fem «eksklusive» igjen

Nå trenger du i hvert fall ikke lenger tenke så mye på om laderne er lukket for deg som ikke kjører Tesla eller ei.

Det har for så vidt vært godt markert på Tesla-appen hvilke som har vært åpne for allmenheten og hvilke som ikke har vært det tidligere også – men nylig ble altså 14 av de siste 19 eksklusive stasjonene åpnet for alle andre.

Det vil si at kun 82 av totalt 1.724 Tesla-ladepunkter nå er lukket til Tesla selv.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.

Test av BMW i5 eDrive40 Touring:

Beste elbil fra BMW til nå?

I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.

Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.

Den har en startpris på 764.519 kroner.

Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.

BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.

Bli medlem i dag!

Disse Tesla-ladestasjonene er fremdeles forbeholdt Teslaer:

Mann lader elbil

Her får du prisoversikten:

Dette koster hurtiglading

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også