Her er Mazda 6e: Endelig en ny elbil fra Mazda

Mazda er tilbake med en stor sedan og sin andre elbil. Men om modellen 6e vil bite fra seg i det norske markedet, vil nok prisen avgjøre.
Mazda har de siste årene laget svært vakre og linjelekre biler med premiumfølelse.
Lekkert interiør med gode materialvalg og en rød metallic med et fargespenn ingen andre har kunnet matche, er nærmest blitt varemerket deres.

Mazda hadde stor suksess i Norge, blant annet med 626, som nettopp var i denne klassen. Senere vartet de opp med Norges mest solgte bil med SUV-en CX5. Siden har det vært svært stille fra den kanten.
I fjor solgte Mazda 1.608 biler. 1.479 av dem var MX-30, den eneste elbilen de har i sortimentet.
Svær sedan
Nå kan de endelig få litt vind i seilene igjen, selv om det trolig blir en mild bris.
For nå lanseres 6e, en fullvoksen kombi på 4,82 meter. Det er en karosserifasong som normalt selger lite, men man har i hvert fall god tilgang til bagasjerommet.

Som vanlig ser vi en linjelekker bil, med gode hint fra en fossil fortid med en svær grill i fronten. Riktignok lukket.
Dørene har rammeløse vinduer, og håndtak som popper opp når du nærmer deg, er på plass.
Selvsagt har den en hel LED-stripe i hekken, men også med to runde lamper på hver side, noe som på mange måter er et kjennetegn for Mazda.
Og kjører du over 90 km/t, spretter det opp en spoiler.

De har tatt en helomvending på interiøret.
Nå er det ikke en knapp i syne, bortsett fra vindusheisere, setejustering og rattknapper, som er en stor flate i blank plast på hver side av rattet.
Her må du altså ta blikket fra veien for alt du vil foreta deg.
Foran deg har du en 10,2 tommers skjerm og head-up display med utvidet virkelighet og en 14,6 tommers multimediaskjerm.

Midtkonsoll i to etasjer med trådløs lading for en telefon er på plass. Baksetepassasjerene har egen klimasone som betjenes med egen skjerm.
Størrelse på bagasjerommet er ikke offisielt ennå, men vi ser at det mangler skiluke. Men det er gledelig at 6e har fått en frunk på 70 liter.
To batterier
For en gangs skyld mistenker vi at det blir modellen med det minste batteriet som blir mest populær.

Det store batteriet er på 80 kWt men har en maksimal ladehastighet på bare 95 kWt. Vi må tro at den holder en relativt flat ladekurve, men lading fra 10-80 prosent vil ta deg tre kvarter.
Dessuten er batteriet med NMC kjemi, som helst ikke skal lades over 80 prosent i hverdagen.
Du kan også få bilen med et LFP-batteri på 68,8 kWt. Det har en maksimal ladehastighet på 200 kW.
Det skal klare 10-80 på 22 minutter og kan lades fullt hver gang.

Rekkevidden blir da på henholdsvis 552 eller 479 kilometer.
I praksis blir ikke forskjellen så stor i det daglige, med tanke på reserven som NMC-batteriet ønsker.
Prisen avgjør
Bilen havner i godt selskap:
Audi A6, BMW i4 og I5, BYD Han, Hongqi EH7, Hyundai Ioniq 6, Mercedes EQE, Polestar 4, Porsche Taycan og Xpeng P7 er kombier og sedaner mellom 4,8 og fem meter i lengde.
Felles for de fleste av disse er at det ikke er mange av dem på veien.
Det er Volkswagen ID.7 som regjerer i markedet og de har en stasjonsvognutgave i tillegg. Der ser vi tydelig hva som er mest populært.
I fjor solgte de 485 såkalte fastbacker, altså kombikupeer, og 1579 stasjonsvogner.
Men med riktig pris på Mazda 6e, vil vi nok se flere Mazdaer på veien igjen når denne kommer på markedet.
Mazdas norske kontor melder at denne modellen skal vises for første gang i Norge på eCarExpo på Lillestrøm 7-9 februar.