Hopp til innhold

EU bøtelegger bilprodusenter: Må ut med over fem milliarder for kartellvirksomhet

KJEMPESMELL: Spesielt tysk bilindustri kommer særdeles dårlig ut av kartellsaken som har ført til bøtelegging fra EU-kommisjonen. Foto: Jamieson Pothecary/elbil.dev08.dekodes.no.

15 bilprodusenter har konspirert for å unngå å betale for demontering av kasserte kjøretøy. Nå krever EU inn milliarder i bøter for kartellvirksomhet.

I forrige slapp EU resultatet av skandalen rundt en 15 år lang konspirasjon.

Den gikk ut på at de involverte bilprodusentene skulle la være å betale biloppsamlere for demontering og samtidig holde tilbake informasjon om hvor mye av bilene som ble resirkulert.

I tillegg til de 15 produsentene blir bransjeorganisasjonen ACEA bøtelagt for å organisere møtevirksomheten blant medlemmene i kartellet.

Dette gjorde de

Kartellvirksomhet bryter med EUs lover om konkurransevilkår i det frie handelsmarkedet.

Spesifikt er det EU-direktiv 2000/53/EC som kartellet har aktivt slått seg sammen for å unngå.

Det fastslår at eieren av en kassert bil – en såkalt ELV (end-of-life vehicle) – skal kunne levere den til demontering kostnadsfritt.

Hvis det er behov, skal bilprodusentene bære eventuelle kostnader. I tillegg skal det gis informasjon om hvor stor del av bilene som blir benyttet i gjenbruk.

De straffede bilprodusentene har delt sensitiv informasjon om deres avtaler med biloppsamlere mellom seg.

Det har gjort det mulig for dem å koordinere sine individuelle strategier mot disse selskapene og dermed unngå å betale kostnader de egentlig var forpliktet til.

Kartellet var også enige om at ingen skulle promotere graden av resirkulering i kasserte biler.

Målet var å hindre bevisstgjøring rundt temaet, slik at forbrukerne ikke skulle stille krav til det når de velger sin neste bil.

Dermed slapp produsentene å legge større innsats i gjenbruk enn det absolutte minimum som som lovverket krevet.

Virksomheten pågikk fra mai 2002 til september 2017.

Bli medlem i dag!

Dette er de involverte

Mercedes-Benz slipper unna bøtelegging – som ville tilsvart i overkant av 400 millioner kroner – siden de sto frem og avslørte kartellet.

Stellantis (50 prosent bøtereduksjon), Mitsubishi (30 prosent) og Ford (20 prosent) fikk også strafferabatt for å samarbeide under etterforskningen.

Volkswagen (1,5 milliarder kroner) og Renault ( 960 millioner kroner) er de som ble bøtelagt hardest.

Renault har for øvrig fått en reduksjon på bakgrunn av de kunne dokumentere at de ønsket å slippe kravet om å ikke markedsføre resirkuleringsgraden av bilene sine.

Stellantis ville endt opp med over 1,7 milliarder i bøter hvis de ikke hadde lagt kortene på bordet.

De bøtelagte selskapene

  • Mercedes – 100 prosent rabatt
  • Stellantis – 50 prosent rabatt – 74.934.000 euro
  • Mitsubishi – 30 prosent rabatt – 4.150.000 euro
  • Ford – 20 prosent rabatt – 41.462.000 euro
  • BMW – 24.587.000 euro
  • Honda – 5.040.000 euro
  • Hyundai/Kia – 11.950.000 euro
  • Jaguar Land Rover/ Tata – 1.637.000 euro
  • Mazda – 5.006.000 euro (1.034.000 euro deles med Ford)
  • Renault/Nissan – 81.461.000 euro
  • Opel – 50 prosent rabatt som en del av Stellantis – 24.530.000 euro (13.659.000 deles med GM)
  • GM – 17.075.000 (boten for GM alene)
  • Suzuki – 5.471.000 euro
  • Toyota – 23.553.000 euro
  • Volkswagen – 127.696.000 euro
  • Volvo – 8.890.000 euro (3.901.000 euro deles med Ford og 4.419.000 euro deles med Geely)
  • ACEA (den europeiske bilbransjeorganisasjonen) – 500.000 euro

Teresa Ribera, visepresident i kommisjonen for ren, rettferdig og konkurransedyktig overgang i EU, sier følgende om dommen:

– Disse bilprodusentene koordinerte seg i over 15 år for å unngå å betale for resirkuleringstjenester, ved å bli enige om å ikke konkurrere med hverandre om å reklamere for i hvilken grad bilene deres kunne resirkuleres, og ved å bli enige om å tie om de resirkulerte materialene som ble brukt i deres nye biler.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

– Vi vil ikke tolerere karteller av noe slag, og det inkluderer de som undertrykker kundebevissthet og etterspørsel etter mer miljøvennlige produkter.

– Høykvalitets resirkulering i nøkkelsektorer som bilindustrien vil være sentralt for å nå våre mål for sirkulær økonomi, ikke bare for å redusere avfall og utslipp, men også for å redusere avhengigheter, senke produksjonskostnader og skape en mer bærekraftig og konkurransedyktig industrimodell i Europa.

Flere bøter i vente

EU-kommisjonen har samarbeidet med det tilsvarende britiske organet Competition and Markets Authority (CMA).

De står som kjent utenfor EU, og deler derfor ut egne bøter på over en milliard kroner til ti produsenter, for de samme tiltalepunktene.

I tillegg har europeisk bilindustri hatt et annet miljøspøkelse hengende over seg, nemlig EUs utslippsmål for bilindustrien.

EU-kommisjonens konklusjon offentliggjort:

Elbilsatsingen i EU svekkes

Les også