EU skjerper klimamålene for bilparken
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

EUs forhandlere er endelig blitt enige om nye, konkrete mål for utslippsreduksjon fra biler og varebiler.
CO2-utslippene fra personbiler skal ned med 15 prosent innen 2025, og med 37,5 prosent innen år 2030, sammenlignet med det forventede 2021-nivået for utslipp av klimagasser.
For varebiler spesifikt er utslippskuttmålet 31 prosent innen 2030.
De nye klimamålene, som ble vedtatt mandag, er et kompromiss mellom EU-parlamentet, EU-kommisjonen og ministerrådet etter at EU-parlamentet i høst gikk inn for et mer ambisiøst kutt på 40 prosent.
EU-kommisjonens opprinnelige forslag var å kutte 30 prosent, men tallet landet altså i går på 37,5 prosent, selv om dette fortsatt må godkjennes formelt i både ministerrådet og EU-parlamentet før det trer i kraft.
– At EUs forhandlere nå har blitt enige om et kompromiss i den øvre enden av skalaen, er gledelig sett fra et elbilperspektiv. Det er også gledelig at de klarte å bli enige i år, mange fryktet en utsettelse av forhandlingene til neste år, men de klarte altså å bli enige i siste liten, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Transportsektoren utgjør Europas kanskje største klimautfordring, der biler og varebiler står for omtrent to tredeler av de samlede klimautslippene fra sektoren.
En tung aktør som ikke er like positiv til gårdsdagens EU-vedtak, er bilindustrien selv, som uttrykker stor bekymring etter vedtaket og mener utslippsmålene er altfor ambisiøse.