Ladebokser
Dersom du lurer på noe eller ikke finner informasjon kan du ta en titt på de ulike temaene nedenfor. Dersom du ikke finner svar på det du søker kan du gjerne sende oss en epost så skal vi svare deg så raskt som mulig.
En solid kabelholder som tåler belastningen fra tunge ladekabler.
- Dimensjoner: Ø 11,9 x 6 cm
- Vekt: 87 g
- Materiale: Plast
- Lastevekt: 5 kg
Ladeboksen kan kun installeres av autorisert elektriker. Husk at du må få samsvarserklæring fra elektriker på installasjonen. I enkelte områder krever nettleverandøren at man søker om å få sette opp kurser over 16A (tilsvarer over 3,7 kW) for lading av elbil ved 230 V 1-fase strømnett.
Fra 1. juli 2022 kom det nye regler for hvordan nettleie-prismodellen slår ut for oss forbrukere. Kort oppsummert betyr det at man ende opp med å betale mer i nettleie, hvis man bruker mye strøm på tidspunkt hvor alle andre også bruker mye strøm og trykket på strømnettet er høyt.
Noen tiltak man kan sette i gang for å motvirke dette er:
Få oversikt over toppene i strømforbruket ditt: er det flere ting som drar mye strøm på en gang? Kan du spre strømforbruket utover dagen?
Lad elbilen din når det er billigst strøm for eksempel om natta. Sjekk om du har mulighet til å styre dette via bilen eller ladeboksens app.
Vurdere å justere ned effekten på ladeboksen din. Har du for eksempel en ladeboks som gir en effekt på 22 kw, kan det være smart å justere ned til rundt 7,4 kw. Da tar det lenger tid å lade, men forbrukstoppen blir mindre.
Dette medlemstilbudet gjelder kun for private boliger (ene-/tomannsbolig, rekkehus og hytter). Dersom du bor i borettslag eller sameie kan du ikke benytte deg av tilbudet. Vi har dyktige laderådgivere som kan hjelpe deg/dere med å finne den beste løsningen for ditt borettslag/sameie. Du kan også lese mer om rettigheter og hva dere må tenke på ved etablering av ladeanlegg her.
Ladeboksen kan stilles inn slik at den er tilpasset strømnettet og bilen (ombordladeren) din.
For høyere effekt enn 7,4 kW kreves det 400V 3-fase strømnett.
- Laderen er justerbar mellom 1,4 kW og 7,4 kW for 1-fase 230V
- Den er justerbar mellom 1,4 kW og 22 kW for 3-fase 400V
Unntak gjelder for Tesla Model 3 – den er mulig å lade på 3-fase 230V, opptil 11kW
Dersom du har fastmontert kabel på din ladeboks må den også være tilpasset ladeeffekten. Denne kan enkelt byttes selv uten bistand fra elektriker.
Medlemstilbudet gjelder kun for private boliger (enebolig, tomannsbolig, rekkehus og hytter). Bor du i borettslag eller sameie anbefaler vi deg å ta kontakt med styret i borettslaget så de kan få laderådgivning fra Elbilforeningen for å sikre et fremtidsrettet ladeanlegg.
Alle våre samarbeidspartnere har avtaler med godkjente installatører. Mer informasjon om hvem som installerer og hvor de har avdelinger finner du på sidene om de ulike ladeboksene.
Alle tilbudene inkluderer inntil 15 meter tilførselskabel og inntil 50 km reiseavstand tur/retur fra lokal installatørs kontor. Se forøvrig spesifikk informasjon om hva som er inkludert i installasjonen på sidene om de ulike ladeboksene.
Type 2-kabel er det mest brukte på europeiske, amerikanske og nyere asiatiske bilmodeller. Sjekk hvilken kabel din elbil skal benytte. De fleste nyere elbil benytter Type 2-kabel, nedenfor er noen eksempler på elbiler som bruker Type 1-kabel:
- Nissan LEAF 2011- 02.18 (Ny generasjon Leaf fra 2018 bruker Type 2-kabel)
- Kia Soul Electric
- Mitsubishi I-MiEV
- Peugeot iOn og Peugeot Partner
- Citroen Berlingo og Citroen C-Zero
- Nissan e-NV200 (Evalia)
- Ford Focus Electric 2013-2016, Ford Transit Connect Electric
- Renault Kangoo 2011 – 2013
Lurer du på hvilken kabel du trenger til din bil kan du lete den opp i elbilvelgeren og finner det under "detaljer" og "normallading, type".
Denne informasjonen finner du i sikringsskapet ditt. Det mest vanlige i Norge er 230V IT-nett. I nyere boliger kan det være 400V TN-nett. Enkelte steder på Sørvestlandet er 230V TT-nett vanlig.
Effekten du kan ta ut av ladeboksen avhenger av ombordladeren i bilen og hvor mye strøm den klarer å ta til seg ved normallading. Ved normallading vil du aldri kunne ta ut mer effekt enn det bilen din kan håndtere, uansett hvilken effekt ladeboksen kan levere. I tillegg har det noe å si hvilket strømnett du er tilknyttet. Dersom du har 230V strømnett så vil du ikke få mer effekt ut av laderen enn 7,4 kW. Hvorvidt bilen din kan dra nytte av 7,4 kW avhenger av størrelsen på bilens ombordlader.
I enkelte områder krever nettleverandøren at man søker om å få sette opp kurser over 16A (tilsvarer over 3,7 kW) for lading av elbil ved 230 V 1-fase strømnett.
Elbilforeningen anbefaler at du installerer en hjemmelader der du lader til vanlig. Med en ladeboks vil du kunne lade både sikrere og raskere enn ved bruk av vanlig stikkontakt. Du slipper også å ta spesielle forholdsregler i hverdagen. Dette er også den klare anbefalingen fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB). Les mer om dette her
Fordeler med ladeboks:
- Enklere lading
- Sikrere lading
- Raskere lading
- Investering i egen bolig
Stilig og elegant kabelholder fra norske Easee. Den passer perfekt ved siden av Easee ladeboks. Bare kveil sammen kabelen og få et fint helhetsinntrykk av ladestasjonen din. Easee kabelholder er designet for både å holde og motstå vekten til en de største ladekablene.
Tekniske spesifikasjoner
✔︎ Materiale: SS316 syrefast stål
✔︎ Beskyttelsesklasse: IP54
✔︎ Brannbeskyttelse: UL94
✔︎ Materiale: SS316 syrefast stål
✔︎ Slagmotstand: IK10
✔︎ Sertifiseringer: CE
✔︎ Mål: 10 x 5 x 5 cm
Ved Tibber abonnement får du i tillegg følgende fordeler:
- Smartlading ved at ladeboksen styres opp mot strømforbruk og strømpris
- Enkelt å skifte mellom smartlading og vanlig lading med touchsensor på ladeboksen
- Tibber garanterer sine kunder (både medlemmer og ikke-medlemmer av Elbilforeningen) lavere strømkostnader ved smartlading av elbil via Tibber
Du velger selv om du vil kjøpe Easee ladeboks med eller uten installasjon. Dersom du kjøper uten installasjon må du må selv finne autorisert elektriker som kan installere ladeboksen. Husk at du må få samsvarserklæring fra elektriker på installasjonen. I enkelte områder krever nettleverandøren at man søker om å få sette opp kurser over 16A (tilsvarer over 3,7 kW) for lading av elbil ved 230 V 1-fase strømnett.
Dette medlemstilbudet gjelder kun for private boliger (ene-/tomannsbolig, rekkehus og hytter). Dersom du bor i borettslag eller sameie kan du ikke benytte deg av tilbudet. Vi har dyktige laderådgivere som kan hjelpe deg/dere med å finne den beste løsningen for ditt borettslag/sameie. Du kan også lese mer om rettigheter og hva dere må tenke på ved etablering av ladeanlegg her.
Tibber samarbeider med flere installasjonspartnere i hele Norge. Hvis du velger installasjon vil en av installasjonspartnerne kontakte deg for å gjennomgå installasjonsprosessen. Det kan være lurt å ha tatt bilder av sikringsskapet før dette, slik at installatøren kan gjøre en vurdering av hva som skal til i ditt anlegg. Dersom det kreves arbeid utover det som inngår i standard installasjon vil dette bli lagt til i tilbudet.
Standardinstallasjonen inkluderer
- Oppmøte innenfor 50 km (tur-retur) fra installatøren sitt kontor. Eventuelle ekstra kjørekostnader vil bli avklart under booking.
- Strekk av kabel 5G6 (fremtidsrettet kabel) maks 10 meter fra sikringsskap til ladepunkt.
- Inntil 2 gjennomboringer i trevegg.
- Installasjon og tilkobling av en ladeboks.
- Installasjon av opptil 3-fas 32A jordfeilautomat i sikringsskap. (maks 22kW.)
- Opplæring av ny ladeboks.
- Samsvarserklæring, sluttkontroll og risikovurdering på installasjonen lastes opp i boligmappen og/eller sendes på epost til Inselo.
- Veiledning og kontrollbefaring før installasjonsdato.
Ikke inkludert (men kan bestilles ekstra under veiledning og kontrollbefaring)
- Boring i betong/mur vegg.
- Montering i gips/lecca vegg.
- Graving og rør.
- Lift og spesialverktøy.
- Installasjon av lastbalansering.
- Overspenningsvern.
Forutsetninger (installasjonspartneren vil veilede deg under booking)
- Kabelen legges åpent fra sikringsskap til el-bil lader. Annen forlegningsmåte avtales på forhånd.
- Tilstrekkelig plass i sikringsskapet.
- Eksisterer overspenningsvern og kapasitet i det elektriske anlegget.
- Installatøren skal kunne komme til installasjonsstedet med egen bil. Eventuelle avgifter som parkering, ferge eller andre transportutgifter faktureres til sluttkunden.
- Du er eier av eiendom/bygget der installasjonen skal installeres eller har en godkjenning fra eier.
- Kunden eller myndig person er hjemme når installatøren kommer og under hele besøket.
- En installasjon må avbestilles senest 48 timer før avtalt installasjonstid for å unngå gebyr ved for sen avbestilling.
Tibbers installasjonspartner vil alltid sende deg endelig pristilbud. Dersom det kreves arbeid utover det som inngår i standardinstallasjon vil dette bli lagt til i tilbudet.
Les mer om standard installasjon fra Tibbers installasjonspartnere her.
For å starte og stoppe ladingen med smartelefon i Tibber-appen kreves WiFi.
Dersom du ønsker tilgang til smartlading (styring av lading opp mot strømpris) kreves et Tibber-abonnement. Da får du WiFi + 4G.
Abonnementet koster kr. 39,- per måned, og gir deg innkjøpspris på strøm.
Ladeboksen kan stilles inn slik at den er tilpasset strømnettet og bilen (ombordladeren) din.
A) Laderen er justerbar mellom 1,4 kW og 7,4 kW for 1-fase
B) Den er justerbar mellom 1,4 kW og 22 kW for 3-fase.
C) For høyere effekt enn 7,4 kW kreves det 400V 3-fase strømnett.
Unntak gjelder for Tesla Model 3 – den er mulig å lade på 3-fase 230V, opptil 11kW.
Ensto designer og leverer smarte elektriske løsninger for å forbedre sikkerheten, funksjonaliteten, påliteligheten og effektiviteten til smarte nett, bygninger og transport. Ensto er et internasjonalt teknologiselskap og en familiebedrift, som ble grunnlagt i 1958. I dag har de ca. 1400 ansatte i Europa, USA og Asia. I 2019 generte de en omsetning på 260 millioner euro.
Ler mer på ensto.com/no.
Ja, Wallbox kommer med ISO15118 som standard.
ISO15118 er en standardisering av ulike funksjoner til ladeutstyr og ladebokser som blant annet legger til rette for framtidige funksjoner som plug-and-charge (laderen kjenner igjen bilen), strøm til nett fra bil, og andre funksjoner.