Lading
Dersom du lurer på noe eller ikke finner informasjon kan du ta en titt på de ulike temaene nedenfor. Dersom du ikke finner svar på det du søker kan du gjerne sende oss en epost så skal vi svare deg så raskt som mulig.
Elbiler har i tillegg til fremdriftsbatteriet et eget 12-voltsbatteri, slik som på fossilbiler.
Det leverer strøm til det meste av elektronikk, og hvis det går tomt får du ikke start på bilen.
Sjekk tipsene i saken for hvordan du vedlikeholder batteriet.
Eller ta en titt på denne videoen for å se hvordan du gjør det.
Bruk en egen lader
Du finner egne ladere for 12-voltsbatterier hos de aller fleste som driver med bilrekvisita. Er du medlem i Elbilforeningen får du 25 prosent rabatt hos BilXtra.
Før du kjøper:
- Sjekk hvilken type batteri som er i bilen din. De aller fleste har et blybatteri og da må du ha en lader for dette. Er det litiumbatteri, må du ha en batterilader for litiumbatterier, ellers kan du ødelegge batteriet. Da står det gjerne merket Litium eller Li (litium) Fe (jern) Po4 (Fosfat).
- Sjekk kapasitet på batteri og lader. Kapasiteten er oppgitt i Ampere timer, Ah. Jo høyere tall, jo kraftigere er batteriet. Vanlig er rundt 80 Ah.
- Er batteriladeren for svak, bruker den så lang tid på å lade at det kan gå varmgang i batteriet. Er laderen for sterk, kan det også lade for fort og skade batteriet. Men de fleste ladere passer til et vanlig bilbatteri.
- Laderens kapasitet skal stå på emballasjen til laderen, men ikke alltid på selve laderen. Sjekk instruksjonsheftet om du er usikker.
Når du lader:
- Koble på klemmene på polene først.
- Rød på pluss først og deretter svart på minus, eller på noe metall i karosseriet.
- Så kobler du til laderen i stikkontakten.
Har du en smart-lader, kjører den sykluser og slår seg av selv når batteriet er fulladet. Det kan derfor være koblet til lenge.
En vanlig lader bør du koble av når batteriet er blitt ladet opp. Når du er ferdig å lade, kobler du fra alt i motsatt rekkefølge som kulelisten over.
Husk: Du bør ikke lade selve framdriftsbatteriet i bilen samtidig som 12-voltsbatteriet
Foreløpig finnes det ikke en felles betalingsløsning for lading. Du må registrere deg hos hvert enkelt ladeselskap. Elbilforeningen jobber for at kontaktløs kortbetaling - kjent som tæpping, skal bli obligatorisk.
I mellomtiden tilbyr vi Ladeklubben som samler flere ladeselskaper i en betalingsløsning.
Elbilforeningen har en egen app, ElbilAppen, der du kan finne ladestasjoner i nærheten og planlegge reiser med forslag til ladestopp underveis. Her kan du også skru på filter for å kun se ladestasjoner som samarbeider med Ladeklubben.
Vi har også et kart på vår nettside med alle laderne som er åpent for alle.
Obs! Som standard er normalladere skrudd av i filteret. Vil du ha dem med, må du skru det på i filteret.
Det korte svaret er ja, men Elbilforeningen anbefaler alle å installere ladeboks der du lader til vanlig. Det er en mye sikrere og raskere måte å lade bilen din på. Men etter 1. juli 2022 må du, om du skal etablere et nytt fast ladepunkt, installere ladeboks. Har du etablert fast elbillading før juli 2022 med egen kurs til elbilen, maks ti ampere og jordfeilbryter type B, kan du fortsette å bruke denne til fast bruk. Om du ikke har gjort sistnevnte, kan man kun bruke stikkontakt til nødlading – altså kun når du absolutt må.
Elbilforeningens blå ladebrikke fra Ladeklubben er forhåndsregistrert, og kan brukes hos flere ladeselskaper i Norge, samt på 28.000 hurtigladere i Europa. Bruker du den, unngår du å måtte laste ned alle appene fra et titalls ladeselskaper.
Har du den den svarte ladebrikken, må den registreres hos selskapene for å fungere.
Du betaler per kilowatt-time når du lader. Prisene varierer fra selskap til selskap, så det er penger å spare på å følge med. Det er dyrere å hurtiglade enn å lade hjemme.
Du kan enten lade med en hurtiglader eller ved hjelp av en normalladeboks.
Hurtigladerne er elbilens svar på bensinstasjoner. Her lader du bilen raskt når du er underveis. De leverer minst 50 kW. Ladestasjoner som leverer mer enn 150 kW, kalles lynladere.
Normallading er det du gjør hjemme, og gjelder all lading under 50 kW. Det tar lenger tid, men er perfekt også når du overnatter på tur, eller står parkert over flere timer.
På en hurtiglader er kabelen fastmontert i laderen. Velg kabelen som passer til bilen din. På en normalladeboks, bruker du egen medbrakt kabel.
Normalt starter, stopper og betaler du for ladingen med ladebrikke eller app. følg instruksjonen på laderen.
Elbilforeningens blå ladebrikke fra Ladeklubben er forhåndsregistrert, og kan brukes hos flere ladeselskaper i Norge. Bruker du den, unngår du å måtte laste ned alle appene fra et titalls ladeselskaper.
Det kan dessverre skje feil på betalinger. Vi oppfordrer til å sjekke prisen i Ladeklubben-appen før du lader (Så du vet hva det vil koste), og å sjekke ladehistorikken i appen hvis du mistenker feil.
Vi har i noen ytterst få tilfeller opplevd at regningene vi har sendt på ladesesjoner har inneholdt feil (fra ladetilbyderene som de sender oss), men vi har automatiske systemer på plass for å varsle oss om disse. Hver gang vi finner en ny feil så tilpasser vi varslingene, slik at dette ikke skal skje igjen.
Hvis du har opplevd en feil, så er det fint om du sender oss ladebrikkenummeret ditt på medlem@elbil.dev08.dekodes.no og forteller oss om hva som har skjedd.
Ladeklubben er koblet opp mot de største ladenettverkene i Europa, som er Gireve, e-clearing og Hubject. I tillegg har vi også egne avtaler med andre ladetilbydere. Til sammen så har du tilgang på over [ebf_custom_setting key="charging_points_europe_count"] ladepunkter i hele Europa.
I appen Ladeklubben finner du alle ladepunktene enkelt i kartet.
Du finner prisen enkelt i Ladeklubben-appen, ved å velge laderen du skal bruke.
På grunn av priser i stadig endring og stort utvalg av ladeselskaper, er det ikke mulig å vedlikeholde en prisliste på elbil.dev08.dekodes.no.
Ladeklubben tilbyr lading på over [ebf_custom_setting key="charging_points_europe_count"] ladepunkter i Europa.
Vår blå ladebrikke styres av oss. Det vil si at vi automatisk melder deg inn til alle ladeoperatører vi samarbeider med. Med andre ord, har du registrert en betalingsmåte i Ladeklubben appen, så kan du lade på over [ebf_custom_setting key="charging_points_europe_count"] ladepunkter i Norge og Europa.
Den svarte ladebrikken må registreres hos alle ladeoperatører du ønsker å bruke for lading. Det vil si at du må selv opprette et kundeforhold med hver enkelt operatør. Hjelp med å registrere den svarte ladebrikken finner du på denne siden.
Nei, den blå ladebrikken er ferdig registrert hos ladeselskapene vi samarbeider med. Ettersom flere ladeselskaper kommer til, vil de automatisk bli registrert på din brikke.
Vi foretar ingen reservasjon på betalingskortet. Hverken når kortet registreres og tjenesten aktiveres, ved bytte av kort, eller i forkant av lading. Vi trekker kun kortet når ukentlig samlebetaling gjennomføres.
All betaling skjer i etterkant av lading. Det gjennomføres gjennomføres trekk for lading per dag.
Under oppstart av en ladeøkt gjennomfører lader og bil en «hand shake»/kommunikasjonsutveksling. Det hender at dårlig kontakt mellom ladekabel og bil fører til at ladeøkten feiler. En ladekabel kan være tung, så et råd kan her være å løfte ladepistolen litt opp eller dytte den inn i ladeporten.
Feil på ladeutstyr kan dessverre forekomme. Feilen kan ligge i lader, eller noen ganger mellom den enkelte bilmodell og lader. Dersom det er flere ladere på en ladestasjon test gjerne andre ladere, eller ring telefonnummeret som står på stasjonen for å komme direkte til ladeselskapet.
Mange av laderne på markedet har en nødstoppbryter. Denne skal benyttes ved nød og ikke ordinær bruk. Ved feil bruk kan nødstoppbryteren bli ødelagt og føre til nedetid på laderen.
Dersom det ikke er åpenbar fare for liv og helse SKAL ladeselskapet først kontaktes via telefonnummer på stasjonen, før bryter benyttes.
Hva gjør jeg når hurtigladekabelen sitter fast i bilen?
CCS-kontakt
På biler med CCS og Type 2 er det bilen som låser ladekabelen fast. Dette skjer ved at låsepinner i ladekontakt/-port holder fast ladekabelen. Som oftest er det låsetappen som står i spenn og ikke vil slippe. Her er noen tips til hva du kan gjøre:
- Prøv å lås opp bilen gjentatte ganger med nøkkelens fjernkontroll.
- Dersom dette ikke hjelper: Dytt ladepistolen inn og prøv på nytt. Alternativt løft/vipp lade ladepistolen opp og gjenta alternativ 1.
- Alle biler med CCS og type2 har en nødutløser. Denne utløses med en snor eller wire som manuelt trekker ut låsepinnen. Nødutløseren er ulikt plassert fra bil til bil. Vennligst se brukermanual for din bil.
Dersom ingen at alternativene over fungerer, ring ladeselskapet på telefonnummeret som står på laderen.
I noen få tilfeller så kan det ha kommet fukt i ladeluken som igjen medfører at låsen fryser. I slike tilfeller vil kundeservice hos ladeselskapet hjelpe deg.
Chademo-kontakt
For biler med Chademo-hurtiglading er det ladepistolen som låser seg fast til bilens ladekontakt/-port. Det skjer ved at et låsestykke kneppes på plass inne i kontakten.
Dersom kabelen sitter fast:
- Påse aller først at ladeøkten er ferdig. Det lyser gjerne en diode under pågående lading i ladepistolen.
- Det hender at ladepistolen bare sitter godt fast og krever at du bruker litt kraft. Trykk utløserknappen på Chademo godt inn og dra. Da skal ladepistolen løsne.
- Dersom punkt 2 ikke hjelper: Bøy bestemt, men forsiktig, ladepistolen litt opp og prøv punkt 2 på ny.
- Punkt 2 og 3 hjelper ikke: Det hender at ladepistolen er godt brukt og utløseren utslitt. Fortsett å prøve eller ring ladeselskapet og be om assistanse.
NB: Dersom ladeøkten ikke har stoppet, ring ladeselskapet før du bruker eventuell nødstoppbryter. Nødstoppbryteren skal kun brukes som siste utvei.
Når en elbil står parkert eller kjører i kalde omgivelser vil batteriet bli nedkjølt over tid - med mindre bilen aktivt varmer batteriet. Avhengig av bilmodell, kan det ta flere timer og mange mil med sammenhengende kjøring for å få tilstrekkelig varme i batteriet, slik at ladehastigheten øker betydelig. Batteriet er ofte rett og slett ikke varmt nok.
Ladehastighet påvirkes av en rekke faktorer, hvor SOC- State Of Charge og battericellenes temperatur i stor grad spiller inn. Ved ideell batteristatus og batteritemperatur, så vil formelen (batterispenning * amper fra lader og/eller ladekabel) gi deg svaret på maksimal teoretisk ladehastighet.