Hopp til innhold

Uavhengig norsk importør har aldri opplevd større respons: Får Teslas Cybertruck godkjent med norske skilter

ALDRI VÆRT MED PÅ MAKEN: Daglig leder Per Eskeland hos den uavhengige importøren Norwegian Machinery har aldri opplevd maken til interesse rundt en bil etter at det ble kjent at de har lyktes med å få godkjent norske skilter på Teslas Cybertruck. Foto: Privat

Og ved å fjerne en gummimatte på ti kilo får de antakelig godkjent en ekstra passasjer.

– Vi har hatt en storm av henvendelser etter at nyheten kom ut på tirsdag. Vi har aldri vært med på maken til respons og interesse rundt en bil før. Det er skikkelig artig, sier Per Eskeland, daglig leder i Norwegian Machinery til elbil.dev08.dekodes.no.

Selskapet har gjennom femten år spesialisert seg på å ta inn eksklusive biler til norske kunder fra sin base i Gjerstad i Agder.

– Opprinnelig fikk vi bilen godkjent som en treseter grunnet vektbegrensninger, men nå ser det ut som at vi skal klare å få den til å bli godkjent som fireseter. Forutsatt at det går, vil også de neste bilene bli klassifisert som firesetere.

Han forteller at måten de ser ut til å ha løst vektproblemet på, var ved å fjerne en gummimatte på ti kilo. Det var det som skulle til for å komme under vektgrensa for å få den godkjent som fireseter.

– Helt hårfint, fastslår Eskeland, som forteller at han venter 8–10 Cybertrucker til Norge rundt påsketider.

Og hva blir så prisen for en Cybertruck med norske skilter via sørlandsimportøren?

Den nette sum av 1,75 millioner kroner.

Cybertruck på norgesturné:

Bli med oss inn i «Teslas store grå»

Har «knekt koden»

Som kjent har ikke Cybertruck vært godkjent for bruk i Europa.

Men etter iherdig innsats gjennom et halvt år, har altså sørlandsbedriften lyktes med det mange trodde var umulig.

– Vi bestemte oss for at her måtte vi bare gjøre et forsøk, sier Eskeland til Finansavisen, som omtalte saken først.

Importøren har kjørt en prosess med trafikkstasjonen i Drammen, som i sin tur har drøftet saken med Vegdirektoratet.

– Vi har erfaring med å ta inn biler som ikke er typegodkjent i Europa til Norge, og sitter på kompetanse rundt hva som skal til for å få disse godkjent, fortsetter han til Finansavisen.

Frp-lederen får kritikk for å ha kjøpt seg svær miljøversting på fire hjul:

Se, her får du god plass til katten din, Sylvi

På spørsmål om hva de konkret har gjort for å få den registrert med norske kilder, holder Eskeland kortene tett til brystet.

– Det tenker vi å holde som en liten hemmelighet her hos oss. Det vi kan si er at vi har knekt koden.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Finansavisen spurte også Eskeland om hva de tenker om konkurranse fra Tesla selv.

– Vi får bare vente og se hva Tesla gjør. Det jeg kan si, er at dette ikke har vært en enkel prosess. Nå har vi i alle fall et forsprang.

Bli medlem i dag!

Les også