Grønt på landet: Felleskjøpet fôret med første el-kraftfôrbil

Transport står for nesten 70 prosent av de totale utslippene hos Felleskjøpet Agri. Nå er selskapet i gang med elektrifiseringen, og først ut er Trøndelag.
– Vårt mål er å følge Paris-avtalen, noe som innebærer å redusere utslippene med 50–55 prosent innen 2030. Da er elektrifisering helt essensielt.
Det sier Ada Schjelderup, konserndirektør for drift og utvikling i Felleskjøpet Agri, i en pressemelding.
– Starten på framtidens transport
Schjelderup hadde tirsdag denne uken æren av å avduke bilen sammen med varaordfører Øystein Bjørnes i Steinkjer.
– Reduksjon av utslipp er viktig for Felleskjøpet, og transport står for nesten 70 prosent av våre totale utslipp, sier Schjelderup.
– Dette er starten på framtidens transport for oss, sier Schjelderup.
Den nye, elektriske trekkvogna skal frakte kraftfôr ut til kunder nord for Trondheim. Bilen vil være stasjonert i Verdal og skal fullades hver natt.

Utslippsreduksjon på 100 tonn årlig
Per i dag har de inngått en avtale med Trondheim kommune, slik at den første elektriske lastebilen kan hurtiglade på 250 kW ved deres ladestasjon i Losgata.
Dette er imidlertid ikke den første elektriske lastebilen i området. Like før jul skrev vi om denne doningen som går i skytteltrafikk i Verdal:
Den elektriske trekkvogna har et batteri på 540 kWt og en rekkevidde på 320 kilometer. Med en times lading i Trondheim sentrum vil dette forlenge rekkevidden med 100 kilometer.
Felleskjøpet vil vurdere å etablere en egen infrastruktur for lading etter hvert som de får flere elektriske lastebiler i drift.
Børstad Transport, med base i Stjørdal, er hovedtransportør for Felleskjøpet i Midt-Norge.
De har 24 vogntog i fast oppdrag for samvirkekonsernet og nå kan de altså legge til den aller første elektriske kraftfôrbilen. Og flere skal det bli, for transportselskapet har planer om flere nullutslippsbiler framover.
– Målsettingen er at vi skal kjøre 80.000–100.000 utslippsfrie kilometer i året, noe som utgjør en reduksjon på cirka 100 tonn CO2 årlig, sier Sverre Myrvold Bjerve, daglig leder i Børstad Transport.
Ifølge Per-Kenneth Øye i Felleskjøpet Agri, har de ventet lenge på at de tunge lastebilene skal komme som elektriske.
– Denne bilen er først og fremst en test, vi har ikke mange semitrailere i trafikk. De fleste vogntogene for Felleskjøpet er bil og hengere. Når disse også blir tilgjengelig, ser vi for alvor at vi kan starte å fase ut diesel til fordel for elektrisk fremdrift, sier Øye.
Han forklarer at dette vil være en av flere løsninger de vil ta i bruk for å redusere utslippene og levere på Felleskjøpets visjon.
– Om å ta vare på dyra, jorda og framtida.

Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!