Jeep fester el-grepet: Fire elektriske modeller nærmer seg
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Jeep har slitt med å få fotfeste i Norge. Men med fire elektriske modeller i nær fremtid kan merket fort bli mer aktuelt her hjemme.
Det er ikke lenge siden vi skrev om den kompakte Jeep Avenger, som kommer allerede neste år.
Men det kommer flere spennende modeller fra det hardføre bilmerket, som har havnet under vingene på den store Stellantis-gruppen.
Du kan lese om første modell ut i artikkelen under:
Fellesbetegnelsen 4xe
Dette er de fire elektriske modellene som Jeep varsler om:
- Avenger EV
- Vagoneer S EV
- Recon EV
- Samt en foreløpig navnløs elektrisk modell
Den nye hybride og elektriske merkevaren omtaler Jeep under fellesbetegnelse «4xe», der e-en på logoen er en slags stikkontakt.
Dette henviser til den klassiske 4×4, altså firehjulsdrift. Men 4xe kan altså bety at den driver på alle fire enten med fossilmotor og elmotor, eller bare med elmotorer.
Jeep Wagoneer S EV
Dagens Wagoneer i USA er en voldsomt svær og klumpete SUV. Den konkurrerer med blant annet Cadillac Escalade.
Den nye elektriske Wagoneer S EV har en langt mer raffinert look, men er fortsatt mye mer muskuløs enn Range Rover. Den er fortsatt litt kantete, og med bulete hjulskjermer.
Standarden settes med grillen med de sju spaltene, som er selve varemerket for Jeep – og avsluttes med en sterkt buet taklinje for maksimal aerodynamikk.
Taklinjen skjules riktignok i profil fordi D-stolpen og spoileren fortsatt er formet som en SUV.
Den bygges også på STLA Large plattform, vil få over 600 hester å rutte med – og skal klare 0-100 km/t på 3,5 sekunder.
Rekkevidden oppgis til 640 kilometer.
Jeep Recon EV
Denne modellen er rett og slett en elektrisk tolkning av den klassiske Wrangler. Det er en røff offroader med skliplater under.
Den er «TrailHawk»-stemplet, noe som viser til at den klarer Jeeps testløype og har store hjul, høy bakkeklaring, korte angrepsvinkler, reservehjul bak, kraftige tauekroker og synlige dørhengsler.
Dører og sidevinduer kan demonteres, og bilen har et stort canvastak som åpnes på skinner, for ekstra frihetsfølelse.
Om den kan spyles innvendig, er mer tvilsomt, med tanke på batteripakka som hindrer dreneringshull og utstyr som elektriske stoler og den slags.
Denne modellen blir ikke en erstatning for dagens Wrangler, men et elektrisk supplement.
Recon bygges på den nye STLA Large-plattformen som er for D- og E-segment-biler.
Det antydes mer enn 800 km rekkevidde for noen av bilene som kommer på denne plattformen, så man kan regne med batterier over 100 kWt.
Offroaderen får en motor per aksel og en såkalt e-locker, som skal simulere differensialsperre. Denne blir trolig elektronisk, ikke mekanisk.
X-faktor med 800 kilometers rekkevidde
Vi vet svært lite om den siste Jeep-nyheten, som Jeep foreløpig ikke har gitt noe navn.
Jim Morrison, sjefen for Jeep i Nord Amerika, fortalte at denne elektriske modellen skal få over 800 kilometer rekkevidde.
Man må anta at den foreløpig navnløse modellen vil få en langt slankere design og bli en lettere bil – dersom Jeep her skal nå sitt ambisiøse rekkeviddemål.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!