Kundehenvendelser redusert med 41 prosent i fjor: Flere ladere og flere som lader – men færre som trenger hjelp

Antallet henvendelser til den døgnåpne hjelpelinjen hos ladeselskapet Recharge stupte drastisk i fjor.
Påsken er her, og for hvert år som går er tilsynelatende flere og flere norske elbilister ute på langtur.
I artikkelen nedenfor kunne vi denne påsken fortelle at bare siden påsken i fjor, har det kommet til over 1800 nye hurtigladere i Norge:
Kombinasjonen av utfartshelger, ferske elbilister og irriterende mange hurtigladere i ustand, har tradisjonelt skapt ladekøer og frustrasjon blant elbilister – men mye tyder nå på at det meste av dette er i ferd med å gå over i historiebøkene som barnesykdommer.
Den siste indikasjonen på at det er slik, kommer nå fra Norges største ladeselskap, Recharge.
Ladet fire millioner biler i fjor
I selskapets årlige innsiktsrapport og bærekraftsrapport, som ble publisert i forrige uke, kommer det frem at ting går stadig mer smidig for seg på hurtigladefronten.
Siden 2011 har Recharge bygget et nettverk med omtrent 4 400 ladere på over 700 lokasjoner i Norden, med flertallet i Norge. Og i 2024 ladet Recharge over 3,9 millioner biler i Norge, Sverige, Danmark og Finland, nesten ti prosent flere enn året før.
Omtrent tre fjerdedeler av disse var i Norge.
Samtidig ble altså antallet henvendelser til selskapets døgnåpne hjelpelinje redusert med 41 prosent.
Bedre hurtigladere og enklere betalingsløsninger
Recharge peker på flere faktorer som skal ha bidratt til nedgangen i henvendelser:
- Forenklede betalingsløsninger – innføring av kortterminaler, samt en ny Recharge-app har gjort lading enklere for kundene.
- Bedre feilhåndtering – kundesenteret løser problemer på en bedre måte, noe som reduserer behovet for gjentatte henvendelser.
- Mer pålitelige ladere – eldre 50 kilowatts hurtigladere erstattes med moderne lynladere på opptil 400 kilowatt. De nye laderne har færre feil og er sjeldnere ute av drift, ifølge selskapet.
Vi skrev om utfasingen av denne første generasjonen av de ikke spesielt hurtige hurtigladere i denne saken:
Rekordhøy energileveranse
Recharge bygget 553 nye lynladere i 2024, en økning på nesten 29 prosent.
Samtidig leverte selskapet nesten 92 millioner kilowattimer til sine kunder i i fjor, en økning på over 15 prosent fra året før.
Mengden energi levert ved lynladere økte med 38 prosent.
Recharge-kundene ladet nok til å kjøre 460 millioner kilometer, tilsvarende 1200 turer til månen, eller 185 000 turer fra Lindesnes til Nordkapp, skal vi tro beregningene fra selskapet.
Dette resulterte ifølge Recharge i en CO2-besparelse på 70 000 tonn, sammenlignet med bensin som drivstoff.
Forventer kraftig økning i kortbetaling
I tillegg til å støtte betalingsapper fra blant andre oss i Elbilforeningen (altså denne), Fortum Charge & Drive, Elton og Easypark, lanserte Recharge våren 2024 sin egen betalingsapp som før årsslutt ble lastet ned mer enn 300 000 ganger.
Samtidig startet utrullingen av kortbetalingsterminaler på lynladere.
Bare tre prosent av kundene betalte med kort hos Recharge i 2024 totalt sett, men andelen økte gjennom året og var i desember på 12,5 prosent.
Recharge forventer at denne andelen vil øke kraftig i 2025.