Hopp til innhold

Kundehenvendelser redusert med 41 prosent i fjor: Flere ladere og flere som lader – men færre som trenger hjelp

TING GÅR BEDRE: Behovet for hjelp har stupt takket være bedre teknologi og enklere betalingsløsninger, ifølge Norges største ladeselskap. Foto: Recharge

Antallet henvendelser til den døgnåpne hjelpelinjen hos ladeselskapet Recharge stupte drastisk i fjor.

Påsken er her, og for hvert år som går er tilsynelatende flere og flere norske elbilister ute på langtur.

I artikkelen nedenfor kunne vi denne påsken fortelle at bare siden påsken i fjor, har det kommet til over 1800 nye hurtigladere i Norge:

Påskeutfarten:

Onsdag i påsken kan det hope seg opp

Kombinasjonen av utfartshelger, ferske elbilister og irriterende mange hurtigladere i ustand, har tradisjonelt skapt ladekøer og frustrasjon blant elbilister – men mye tyder nå på at det meste av dette er i ferd med å gå over i historiebøkene som barnesykdommer.

Den siste indikasjonen på at det er slik, kommer nå fra Norges største ladeselskap, Recharge.

Ladet fire millioner biler i fjor

I selskapets årlige innsiktsrapport og bærekraftsrapport, som ble publisert i forrige uke, kommer det frem at ting går stadig mer smidig for seg på hurtigladefronten.

Siden 2011 har Recharge bygget et nettverk med omtrent 4 400 ladere på over 700 lokasjoner i Norden, med flertallet i Norge. Og i 2024 ladet Recharge over 3,9 millioner biler i Norge, Sverige, Danmark og Finland, nesten ti prosent flere enn året før.

Omtrent tre fjerdedeler av disse var i Norge.

Samtidig ble altså antallet henvendelser til selskapets døgnåpne hjelpelinje redusert med 41 prosent.

Her får du prisoversikten:

Dette koster hurtiglading

Bedre hurtigladere og enklere betalingsløsninger

Recharge peker på flere faktorer som skal ha bidratt til nedgangen i henvendelser:

Vi skrev om utfasingen av denne første generasjonen av de ikke spesielt hurtige hurtigladere i denne saken:

Hurtigladerne blir stadig hurtigere og mer driftssikre:

Nå forsvinner disse – én etter én

Rekordhøy energileveranse 

Recharge bygget 553 nye lynladere i 2024, en økning på nesten 29 prosent.

Samtidig leverte selskapet nesten 92 millioner kilowattimer til sine kunder i i fjor, en økning på over 15 prosent fra året før.

Mengden energi levert ved lynladere økte med 38 prosent.

Recharge-kundene ladet nok til å kjøre 460 millioner kilometer, tilsvarende 1200 turer til månen, eller 185 000 turer fra Lindesnes til Nordkapp, skal vi tro beregningene fra selskapet.

Dette resulterte ifølge Recharge i en CO2-besparelse på 70 000 tonn, sammenlignet med bensin som drivstoff.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Forventer kraftig økning i kortbetaling

I tillegg til å støtte betalingsapper fra blant andre oss i Elbilforeningen (altså denne), Fortum Charge & Drive, Elton og Easypark, lanserte Recharge våren 2024 sin egen betalingsapp som før årsslutt ble lastet ned mer enn 300 000 ganger.

Samtidig startet utrullingen av kortbetalingsterminaler på lynladere.

Bare tre prosent av kundene betalte med kort hos Recharge i 2024 totalt sett, men andelen økte gjennom året og var i desember på 12,5 prosent.

Recharge forventer at denne andelen vil øke kraftig i 2025.

Bli medlem i dag!

Les også