Elbilandelen i nybilsalget i EU landet på15,2 prosent i februar: Fossilbiler ned syv prosent – elbiler 31 prosent opp

Elbilsalget i Europa fortsetter å vokse, men spørsmålet er om det vil vare nå som EU har gitt bilprodusentene mer tid på kutte utslipp fra nye personbiler.
Den europeiske bilbransjeforeningen ACEA er ute med nye tall for nybilregistreringer i Europa.
Totalt ble det registrert 164 646 nye elbiler i regionen i februar.
Så langt i år er det registrert totalt over 330 584 nye elbiler i EU, Storbritannia og EFTA-landene – en øking på 31,4 prosent sammenlignet med samme periode i fjor – og det på tross av en solid dropp i Tesla-salget i Europa så langt i år, påpeker nettstedet Insideevs.com.
14 EU-land på rekordnivå
Over halvparten av EU-landene – 14 av 27 – er på rekordnivå sammenlignet med tidligere år.
I Tyskland er elbilandelen så langt i 2025 på 17,1 prosent og nærmer seg toppåret 2022 (18,4 prosent), til tross for at elbilsubsidiene er avviklet siden den gang.
Elbilsalget så langt i år har økt med 41 prosent i Tyskland, mens salget av fossile biler har gått ned med 11 prosent sammenlignet med årets to første måneder i fjor.
Elbilandelen så langt i 2025 er høyest i Danmark med 65,4 prosent. Nederland på andreplass er på 35,2 prosent, mens Belgia er på tredje med 33,1 prosent.
Norge, som er utenfor i denne sammenheng, hadde i februar en elbilandel på 94,7 prosent.
Nedgang for fossilbiler – før EU nå svekker elbilsatsingen
Salget av nye biler med forbrenningsmotor går nå raskt ned, ifølge ACEA:
«Frem til og med februar 2025 falt nyregistreringer av bensinbiler kraftig med 20,5 prosent, der alle store markeder viste nedgang. Frankrike sto for det største fallet med en nedgang på 27,5 prosent, etterfulgt av Tyskland (-24,9 prosent), Italia (-19 prosent) og Spania (-13 prosent). Tilsvarende falt markedet for dieselbiler med 28 prosent, noe som resulterte i en markedsandel på 9,7 prosent for dieselbiler i februar 2025, skriver ACEA i sin oppsummering.
I EU har imidlertid utslippskravene til bilprodusentene blitt svekket nå i mars, og dette kan føre til dårligere elbilsalg og lavere elbilandeler videre framover.
Det kan du lese mer om her: