Harley-Davidson-toppsjefen: – På et tidspunkt blir Harley-Davidson elektrisk
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Elektriske motorsykler har mange motstandere. Men sjefen for en av verdens største MC-produsenter ønsker at alle sykler på sikt blir elektriske.
Nå som nærmest alle bilmerker er i godt i gang med å utvikle biler med elektriske drivlinjer, har deres søsken på to hjul hatt en mer beskjeden utvikling.
Det ønsker Jochen Zeitz, administrerende direktør i Harley-Davidson, å gjøre noe med.
– På et tidspunkt vil Harley-Davidson bli elektrisk
I et intervju med nettstedet Dezeen forteller Harley-sjefen om ambisjoner om en grønnere fremtid for selskapet.
– På et tidspunkt vil Harley-Davidson bli elektrisk, sier han der.
Men han er tydelig på at det vil ta tid.
– Det er ikke noe som gjøres over natten.
Allerede i gang
Og dette er ikke noe startskudd, selv om enkelte innbitte fossilforkjempere og H-D-fans sikkert vil kalle uttalelsen fra Harley-sjefen for et skremmeskudd.
Det amerikanske motorsykkelmerket har for lengst lansert elektriske motorsykler, der den foreløpig siste, LiveWire del Mar, ble lansert i 2022.
Men den første elektriske motorsykkelen fra Harley-Davidson ble tilgjengelig for MC-kjørere allerede i 2020.
Den utslippsfrie overraskelsen fikk navnet LiveWire (nå heter denne modellen Livewire One) – og ble prøvekjørt av elbil.dev08.dekodes.no allerede på tampen av 2019 – noen måneder før den offisielt ble lansert:
Det historiske MC-merket, som av mange sikkert er sett på som definisjonen på en bråkete tohjuling, har en langsiktig plan om å bli helelektriske i fremtiden.
Zeitz er tydelig på at dette er veien inn i fremtiden, og at full elektrifisering av motorsykler på sikt er det logiske steget å ta.
Han peker på historien til Harley-Davidson når han snakker om elektrifisering, og at dette er en naturlig evolusjon som må skje.
– Akkurat som grunnleggerne av selskapet, som prøvde å skape noe unikt, er dette også noe vi må gjøre.
Stort steg
Samfunnet beveger seg mot full elektrifisering av biler og flere produsenter, som Mercedes og Volvo, har som mål å kun lage elbiler allerede innen 2030.
Men motorsykkelindustrien ligger jevnt over lenger bak i løypa.
Zeitz påpeker at overgangen fra fossilt til elektrisk kan bidra til at markedsføringen også vil rette seg mot flere segmenter – ikke minst mot nye motorsyklister.
Harley-sjefen frykter ikke den elektriske revolusjonen han ønsker i selskapet.
– Jeg tror på store revolusjonerende endringer i ikoniske selskaper, noe jeg har gjort hele mitt liv.
Men han er tydelig på at det kommer til at det fort kan ta flere tiår før selskapet kun lager fossilfrie sykler.
– Men det er viktig å tenke langsiktig.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!