Elbilsalget i mars – Tesla reddet starten på elbilåret: Glad for elbilrekord, men frykter salget er kunstig høyt
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Ny rekord: Hele 86,8 prosent av nye biler solgt i mars er elektriske. Det er en opptur etter en svak start på året. Tesla står for nesten halvparten av elbilsalget i forrige måned.
Det viser nye tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
– Vi elsker elbilrekorder, men frykter dette er kunstig høyt, kommenterer Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
– Spent på elbilandelen fremover
– Vi gikk inn i et svært usikkert elbilår der moms og vektavgift ble innført samtidig med renteøkning og inflasjon. Det ga grunn til bekymring, sier Bu.
Hun mener elbilandelen bør lande på godt over 90 prosent i 2023 for at Norge skal være i rute til å nå målet om 100 prosent i nybilsalget i 2025, slik Stortinget har bestemt.
– Vi er spent på om elbilandelen kommer seg høyt nok utover året, sier Christina Bu.
I januar var elbilandelen nede på 66,5 prosent, noe som er betydelig lavere enn snittet for alle måneder i 2022.
Forrige månedsrekord var i mars 2022, da elbilandelen var på 86,1 prosent.
Tesla-slippet i mars var avgjørende
Som vanlig er siste måned hvert kvartal en stor utleveringsmåned for Tesla, og det er Teslas Model Y som dominerer 10 på topp-lista for mars, med 44 prosent av nybilsalget totalt – og sju ganger flere registreringer enn Toyotas bZ4X, som havnet på andreplass i forrige måned.
Ikke-ladbare hybrider har hatt betydelig fremgang i salget etter årsskiftet, og både Toyota Corolla og Toyota Yaris har kommet inn på 10 på topp-lista for 2023.
Det betyr at bensinbiler, inkludert ikke-ladbare hybridbiler, har gått fram fra 5,5 prosent markedsandel i mars 2022 til 7,2 prosent i mars i år.
– Vi ønsker ikke forurensende biler blant de mest solgte bilene, sier Bu, og ber politikerne tilrettelegge virkemidlene så ikke elbilene taper konkurransen fremover.
1 | Tesla Model Y | 7 445 |
2 | Toyota bZ4X | 1 076 |
3 | Volvo XC40 | 933 |
4 | Volkswagen ID.4 | 675 |
5 | Volkswagen ID.3 | 603 |
6 | Toyota Yaris | 518 |
7 | Toyota Corolla | 466 |
8 | Tesla Model 3 | 454 |
9 | Nissan Leaf | 434 |
10 | Ford Mustang Mach-E | 413 |
Trøndelag på topp, men i Finnmark selges altfor mange fossilbiler
Fylkesoversikten viser at Trøndelag ligger på topp i mars med 92,3 prosent elbilandel.
Tre av atten fylker har over 90 prosent elbilandel i nybilsalget. Elbilandelen i Finnmark er lavest med kun 68,1 prosent.
– Det bør ikke være noen god grunn til å velge fossilbil som nybil – selv ikke for de som bor i Finnmark, sier Bu.
Hun advarer om at for rask innfasing av avgifter på elbil vil gi problemer for norske klimamålsettinger.
Et fylke som også er verdt å merke seg, er Troms.
Etter at bomringen rundt Tromsø kom på plass 5. januar i år med 50 prosent miljørabatt, har elbilandelen økt betraktelig: fra 75,6 i mars fjor til 90,2 prosent i år.
– Dette viser hvor avgjørende miljørabatt ved bombetaling er. Vår oppfordring til lokalpolitikerne er å jobbe for at elbiler maksimalt skal betale halvparten av full takst, sier Bu.
Her er fylkesoversikten over elbilandelen i mars:
Trøndelag | 92,30% |
Troms | 90,21% |
Oslo | 90,14% |
Møre og Romsdal | 89,22% |
Hordaland | 88,80% |
Nordland | 88,61% |
Telemark | 88,43% |
Akershus | 87,97% |
Sogn og Fjordane | 87,61% |
Aust-Agder | 87,43% |
Østfold | 86,64% |
Buskerud | 83,97% |
Rogaland | 83,75% |
Oppland | 81,75% |
Vestfold | 80,19% |
Vest-Agder | 79,08% |
Hedmark | 74,18% |
Finnmark | 68,07% |
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!