Lillian skal på langtur-debut med sin Peugeot E-2008: Har lært seg et triks
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Elbilist Lillian Ødegård er litt jålete når det gjelder bil – og en smule bekymret for at knappene forsvinner i fremtiden.
Da Elbilforeningen arrangerte ladeprat i Asker nylig, var det mange spørsmål om langtur og hurtiglading fra ferske elbilister.
En av dem fikk en kjapp gjennomgang av hvordan bruke Elbilforeningens ruteplanlegger, ElbilAppen. Lillian Ødegård skal nemlig på sin første langtur med elbil i sommer – fra Asker til Vestlandet – i sin to år gamle Peugeot e-2008.
– Jeg pleier å reise til Vestlandet, og i år er første gang jeg skal reise dit med elbil. Det er en tur vi har hatt nesten årlig, siden jeg var liten jente. Og nå er jeg 53.
– Hva skal du der?
– Jeg har røtter der, så jeg skal besøke slektninger. Og så er jeg veldig glad i naturen, det trekker meg også dit.
– Hvordan synes du bilen er å kjøre?
– Fin. Det eneste er litt kort rekkevidde, egentlig. Jeg har vært litt usikker om vinteren, og har måttet lade mye mer da. Det har gått bra, men det er noen triks jeg har måttet lære meg underveis.
– Hva slags triks?
– Å lade når batteriet er varmt, men det lærte jeg meg litt sent.
– Noen andre triks du har lært?
– Nei, det er egentlig det.
Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.
Test av BMW i5 eDrive40 Touring:
Beste elbil fra BMW til nå?
I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.
Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.
Den har en startpris på 764.519 kroner.
Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.
BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.
– Men om sommeren er du mer komfortabel med å kjøre elbil?
– Da syns jeg faktisk det er veldig mye bedre enn å kjøre fossilbil. Det er stillegående og føles bedre, rett og slett.
– Er det noe spesiell grunn til at du valgte hvit bil?
– Jeg er lei sort. Og så blir det ikke så varmt om sommeren. Jeg valgte akkurat denne bilen fordi jeg syns den er fin. Jeg er litt jålete når det gjelder bil.
– Jålete?
– Ja. Og så er den veldig grei innvendig, fordi det er noen knapper du kan trykke på i stedet for skjerm hele tiden. Det liker jeg.
– Er du bekymret for at knappene forsvinner helt i fremtiden?
– Det virker som det kan skje, ja. Jeg syns det er greit med noen knapper, i alle fall, så du slipper å styre med skjerm når du kjører. For det kan jo være litt distraherende …
Hei! Kjenner du noen som burde være med i denne spalten? En som har en elbil de er glad i, og som vil fortelle litt om dette? Kanskje er det til og med deg? Uansett er det bare å tipse oss:
Tips oss!
Her kan du sende elbil.dev08.dekodes.no forslag til nyheter og saker.
Her kan du lese mer om Peugeot e-2008 på elbil.dev08.dekodes.no, der har vi også testet bilen.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!