Renault Kangoo E-Tech Electric: Denne varebilen har noe ingen andre har
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Renault Kangoo har vært en pionér blant elektriske varebiler. Nå er en ny på plass, med geniale løsninger og rekkevidde på 285 km. Men …
Er dette den nye Kangoo? Den ser litt godmodig og gammeldags ut der den kommer kjørende ut fra garasjen hos importøren.
For øvrig en stor kontrast til Megane E-Tech, som vi akkurat har levert, og som det snart kommer en test av.
Joda. Elbilen vi nå skal teste er kliss ny, men den føles litt halvhjertet. Karosseriet er nemlig tilgjengelig med fossilmotor også.
Varebilmarkedet er et trangt nåløye og elektrifiseringen er ikke kommet like langt i alle markeder – da blir det kombiløsninger.
Langt på vei samme bil – tre bilmerker
Derfor er dette et samarbeidsprosjekt. Det vil komme både en Nissan Townstar/Townstar kombi, samt Mercedes eCitan/EQT fra akkurat samme karosseri også.
Ingen av dem har et design som får hjertet til å banke.
Men én ting er Renault alene om, i hvert fall i et par år:
Nemlig en enorm åpning på passasjersiden. Åpner du døra og skyvedøra, har du en åpning på 1,45 cm uten stolpe mellom.
Og takket være en helt sammenleggbar passasjerstol og hengslet lasteromsvegg, får du faktisk enormt med plass.
En annen praktisk ting er kamerabasert sladrespeil.
Kameraet sitter i en finne på taket, og du har en firkanta skjerm der speilet normalt sitter. Smart når du har lasterommet stappfullt.
Men litt mindre smart en duggfrisk høstmorgen. Da ville vi heller hatt kameraet bak innerspeilet.
Hva er det
Bilen er 4,49 meter lang og 1,86 høy.
Men det viktigste er kanskje innvendige mål. Totallengden i lasterommet er 3,05 meter, og lastehøyden er 1,38 cm.
Til sammen 3,9 kubikk i løsningen vi tester – og 3,3 kubikk i ordinær bil med B-stolpe og vanlig skillevegg.
Renault er ikke helt enige med seg selv i tekniske data, men et sted mellom 450 og 518 kilo kan du laste.
Det er rikelig med fester for et solid takstativ, og taket er sterkt nok for 100 kilo med skrudd takstativ. Og du kan trekke 1500 kilo på kroken.
285 km rekkevidde
De som leter etter en varebil med lang rekkevidde, let videre.
Kangoo oppgir 285 kilometer WLTP. Vi ender med et snittforbruk på 1,5 kWt på mila på vår testrunde.
Temperaturen var da 11 grader, men vi kjørte på tørr asfalt.
På motorveitesten ender den på 2 kWt på mila. Det er nok.
Den tar bare imot opp til 80 kW på hurtiglader.
Det tallet så vi aldri under testen, og vi ladet uvanlig ofte på hurtiglader.
Grunnen til det, er at den ikke funker på vanlige hjemmeladere. Denne trenger et strømnett på 400 volt, noe ikke alle har. Zoe har samme løsning.
Fordelen er at den lader fort når du har installert utstyret du trenger for hjemmelading.
Ulempen er at du stort sett må bruke offentlige ladestolper om du ikke er hjemme, og de virker også bare dersom de er koblet til TN (400 volt) strømnett.
Det gjelder alltid 22 kW-ladere, men kan også være tilfelle på alt fra stikkontakter og oppover også.
Renault har sine løsninger, men dette kan være vrient å komme seg rundt, for eksempel på en byggeplass.
Gammelmodig
Dashbordet ser ut som dashbord gjorde før.
Den svære girstanga minner deg om gamle dager, men noe var også bedre før, sånn som store hjul for det automatiske klimaanlegget som kan forvarmes via skjerm eller app.
Du finner det du trenger på skjermene og du har både trådløs oppkobling til Apple Carplay/android Auto og bluethooth og ladeplate for mobilen.
Og du kan velge enten to eller tre seter. Velger du tre, mister du den geniale Sesame-døren.
Har det den trenger
Bilen har har 11 førerassistentsystemer. Det viktigste i hverdagen er parkeringssensorer foran og bak, et ok ryggekamera og nødbremsesystem.
Den har også adaptiv fartsholder med køassistent, aktiv filholder, sidevindstabilisator og tilhengerassistent. Filassistenten kan være masete, men kan heldigvis deaktiveres med knapp.
Kangoo kjører ikke like behagelig som Stellantis-brødrene. Det er mulig det er vinterdekkene Hakkapeliitta SUV 5 i 205/60R16-dimensjon som gjør den noe mer deigete enn vi er vant med.
Jeg, på 189 cm, kommer i konflikt med bakveggen. Jeg skulle gjerne hatt setet bakover. Rattet får man dermed mer enn nok til seg.
Passasjersetet er også noe bratt i ryggen, men har ellers bra komfort til å være både tynt og foldbart.
Den er også underlegen på effekt. 120 hester river ikke skinnet av pølsa, men er nok til ubehøvlet hjulspinning. Men det holder mer enn nok for nyttelasten på 450 kilo.
Dessverre har ikke testbilen hengerfeste slik at vi får prøvd den med full nyttelast og 1500 kilo på kroken. Det tallet er for øvrig dobbelt så høyt som hos hovedkonkurrentene.
Relativt dyr
Kangoo E-Tech Electric koster fra 355.000 kroner.
Advance, som vi kjører, har de kjekke sidedørene, adaptiv cruise-kontroll og 8-tommers skjerm. Den koster 392.000 kroner.
Firmaer kan riktignok få trukket fra 17.800 kroner i Enova-støtte, men det blekner litt når dieselversjonen koster fra 274.900 kroner og hele momsen på pris uten avgifter potensielt kan trekkes fra.
Til gjengjeld har man lavere driftskostnader, og stadig flere arbeidsgivere krever nullutslipp.
Bilen er hårfint dyrere enn sine elektriske Stellantis-brødre (Peugeot e-Partner, Citroen e-Berlingo, Opel Combo-e og Toyota Proace City Electric), som har større bagasjerom, men bare har halvparten av tillatt tilhengervekt.
Pluss:
- Sesame-dørene
- Ryggekamera og sensorer
- 1.500 kg tillatt hengervekt
Minus:
- Kort rekkevidde
- lader sakte
- høy støy når farta øker
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!