Nordmenn er et aktivt folk og elsker å trekke alt fra hageavfall, bygningsmaterialer, dyr, biler, campingvogner og båter. Vi vil gjerne ha ting på taket, også – helst i form av en skiboks.
Ønskene har kommet overraskende på en del produsenter av elbiler, selv om en rekke av elbilene egentlig også er produsert med fossile drivlinjer som allerede er utstyrt med tilhengerfeste, og til alt overmål kan trekke ganske mye. Dette selv om effekt og vekt ofte er lavere og mulighet for innfestning er de samme.
Eksempler på dette er for eksempel BMWi X3, Kia Soul og e-Niro, Peugeot e-208 og e-2008 med flere.
LES OGSÅ: Langtest med Tesla Model X og campingvogn
Begrensninger
Nå begynner det heldigvis å bli mange elbiler å velge mellom, og det er faktisk en del som er tilgjengelig med krok.
Men det er store begrensninger på de aller fleste av dem.
Det finnes bare fem biler som trekker over 1.500 kilo og bare en som trekker over 2 tonn, noe som er viktig for mange med stor båt eller campingvogn.
Flere egner seg kun til de minste hengerne, og flere er bare tiltenkt ekstrautstyr som sykkelholder. Nissan har for eksempel en liten tapp oppe på sin kobling for å gjøre det umulig å koble på en vanlig tilhenger.
LES OGSÅ: Historisk test – tre elbiler med campingvogn
Her er lista over bilene som kan dra henger og ta taklast: