Her er Fords første dedikerte elbil – Mustang Mach-E – i Norge
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Med batteripakke på opptil 98,8 kilowattimer (kWh) og svært interessant startpris, er det liten tvil om at Ford ønsker å ta igjen tapt tid med sin første dedikerte elbil.
NYHETSKOMMENTAR: Neida, vi glemmer ikke at Ford har tilbudt helelektriske utgaver av sin Focus siden 2013, den siste av dem faktisk et veldig ålreit alternativ. Men vi har ventet lenge på detaljer om nykommeren, og Ford har lykkes bra med å legge lokk på hva som har skjedd underveis.
Etter det store lanseringsarrangementet i Los Angeles natt til mandag, fikk Oslo æren av å være åsted for europeisk lansering. I Skur 13 stimlet Ford-forhandlere, presse og andre spesielt inviterte seg rundt den nye elbilen.
Da seansen åpnet, sa Ford Motor Norges administrerende direktør Per Morten Berg at det er viktig for Ford å ta hensyn til planeten.
Vil bidra til å takle klimaendringer
– Så mange har jobbet så hardt de siste årene for å redefinere hvem vi er som selskap, for å takle ubestridte fakta om klimaendringer, sa Berg. Dessuten:– Dette er en bil for de mange, ikke for de få privilegerte.Han la til at Fords norske team har vært dypt involvert i utviklingen av modellen – sammen med Ford Team Edison. Årsaken er naturligvis at vi har verdens beste og mest avanserte elbilmarked. Med sine 4,71 meter går bilen rett inn i den familieorienterte mellomklassen. I dagens elbilmarked er det åpenbart Jaguar I-Pace og Mercedes-Benz EQC som er dens nærmeste konkurrenter. Men Mustang Mach-E blir en god del billigere, og den har ikke minst en skikkelig frunk (se bildet over) – altså bagasjerommet under panseret. Det betyr bagasjevolum på 412 liter bak (det ser faktisk vesentlig større ut) og ytterligere 100 liter foran.