Elbilandelen har nå nådd et viktig vippepunkt i 23 land: Her er landene som ligger best an
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Nei, du vinner ingen premie hvis du gjetter at Norge er på lista. Men gjetter du hvorfor en elbilandel på fem prosent av nybilsalget regnes som vippepunktet?
Det har gått ett år siden tallknuserne i Bloomberg Green la fram sin første analyse av hvordan befolkningen i ulike land tar til seg – eller adopterer, som man gjerne uttrykker det på engelsk – elbilen.
Den gang kom de frem til at det var 19 land i verden som hadde nådd det kritiske vippepunktet for elbil – som ifølge Bloomberg Green er når et land overstiger fem prosent elbilandel i nybilsalget.
Se listen over de 23(*) landene som i år har havnet i dette celebre selskapet lenger ned i artikkelen. Der ser du også elbilandelen i de respektive landene.
Fersk undersøkelse viser endring i ladevaner:
Nordmenn flest lader smart – og sparer penger samtidig
Uventede nykommere?
Nå har Bloomberg Green sett på dette igjen, og fem nye land har kommet med på lista:
Canada, Spania, Australia – og kanskje litt overraskende – Ungarn og Thailand.
Men hvorfor er nettopp fem prosent det magiske tallet?
Denne terskelen representerer ifølge Bloomberg Green begynnelsen på såkalt «mass adoption», altså når de teknologiske preferansene i befolkningen endrer seg raskt.
Den typiske kurven i liknende eksempler opp gjennom historien viser at når en tilstrekkelig mengde «early adopters» først har tatt steget, går det betydelig raskere i tiden som følger.
Følger elbilen samme mønster, vil elbilandelen i disse landene typisk gå fra fem til 25 prosent i løpet av de neste fire årene.
Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.
Test av BMW i5 eDrive40 Touring:
Beste elbil fra BMW til nå?
I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.
Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.
Den har en startpris på 764.519 kroner.
Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.
BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.
Følger samme mønster
De fleste teknologiske nyvinninger som slår igjennom følger mer eller mindre det samme mønsteret.
Bloomberg Green trekker frem alt fra mikrobølgeovnen og TV-er til smarttelefoner og LED-lyspærer som eksempler på dette:
Til å begynne med går det sakte, men når proppen løsner, går det fort når massene blir klare til å ta skrittet samtidig som gjerne teknologien modnes.
I tilfellet elbil varierer det stort hvor lang tid hvert land bruker på å nå punktet på de magiske prosentene som tydeligvis må til, men derfra og ut går det altså gjerne unna.
Og så kan vi fra norsk erfaring legge til at det er fullt mulig å påvirke hvor fort det går gjennom politiske virkemidler.
Elbilteknologien har blitt bedre og bedre, men elbilene er fremdeles dyrere i produksjon enn biler med forbrenningsmotor. Gjennom innretning av særlig skatter og avgifter har vi i Norge overvunnet denne midlertidige prisbarrieren for bilkjøperne.
Sent, men godt i USA
I USA, skriver Bloomberg, nådde man ikke vippepunktet før sent i 2021, noe som kanskje kan virke rart i landet som altså produserer Tesla.
Men dette skyldes at amerikanerne har spesielle og godt befestede preferanser når det gjelder bil:
Amerikanerne tilbringer mer tid i bilene sine enn noe annet folk, og de foretrekker store biler og krever lang rekkevidde. Det har også vært begrenset med politikk for å bremse forurensing fra personbilene i USA.
Pickuper og store SUV-er utgjør over halve bil-bestanden i USA, og denne typen biler fordrer kraftige batteripakker hvis de skal ha rekkevidden folket forventer.
Biler som Teslas Cybertruck nærmer seg, i tillegg til at biler som Chevrolet Blazer, Ford Explorer og ikke minst Fords F-150 Lightning kommer, kan det fort bli fart på sakene.
Og uavhengig av bilstørrelse har Biden-administrasjonen trappet opp satsingen på overgangen til elektrisk transport.
Her er de 23 landene på lista:
Land | Elbilsalg andre kvartal 2023 | Elbilandel | Første kvartal forbi 5 % |
---|---|---|---|
Norge | 31.091 | 82.1% | 2013 Q3 |
Island | 2.634 | 38.9 | 2017 Q3 |
Sverige | 29.858 | 38.6 | 2021 Q2 |
Finland | 8.688 | 33.5 | 2020 Q4 |
Danmark | 14.207 | 32.0 | 2020 Q3 |
Nederland | 33.158 | 31.8 | 2018 Q4 |
Irland | 5.004 | 25.7 | 2019 Q4 |
Sveits | 12.917 | 19.9 | 2020 Q1 |
Østerrike | 12.563 | 19.7 | 2018 Q3 |
Tyskland | 127.823 | 17.5 | 2020 Q3 |
Belgia | 23.168 | 17.4 | 2020 Q4 |
UK | 78.194 | 17.2 | 2020 Q2 |
Kina | 1.206.316 | 16.8 | 2018 Q4 |
Frankrike | 75.914 | 16.2 | 2020 Q1 |
Portugal | 9.278 | 16.0 | 2020 Q1 |
Australia | 25.682 | 11.3 | 2022 Q3 |
New Zealand | 4.637 | 9.8 | 2021 Q3 |
Thailand | 15.316 | 8.1 | 2023 Q1 |
USA | 285.360 | 7.0 | 2021 Q4 |
Spania | 16.907 | 6.3 | 2022 Q1 |
Canada | 27.608 | 5.9 | 2022 Q1 |
Korea | 27,353 | 5.0 | 2021 Q2 |
Ungarn | 1.227 | 4.6 | 2021 Q4 |
Totalt | 2.197.877 | 11.6 | 2021 Q2 |
India neste?
Ifølge Bloomberg kan India, som utgjør verdens tredje største bilmarked, snart også befinne seg på lista.
I forrige kvartal utgjorde elbiler nemlig tre prosent av nybilsalget, men denne andelen hadde da doblet seg på bare et halvår.
Indias egen bilindustri har for lengst begynt å investere i elektrifisering, i tillegg har en viss Elon Musk uttalt at han ønsker å få Tesla inn i det indiske bilmarkedet så fort som mulig.
—
(*) For dere som stusser over at det i fjor var 19 land på lista, så kom det fem nye til i år – og nå er det totalt 23 land på lista:
Nei, det går ikke opp …
Forklaringen er at Italia passerte fem prosent elbilandel i nybilsalget da den første lista ble presentert, men ramlet så ned under femprosent-grensa igjen. Vi tipper de er tilbake i det gode selskap til neste år.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!