Her er Nissans nye storselger
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den elektriske SUVen Nissan Ariya kommer først om et år. Vi har fått en sniktitt og tar deg gjennom bil-nyheten. (Se video!)
Nissan var først ute med en elbil som kunne være et reelt alternativ for massene. Den er i Golf-størrelsen og ble et trygt kjøp som en bil nummer to. Men med klasseledende bagasjerom og når flere av eierne oppdaget at rekkevidden ble lang nok, var det mange som valgte den til bil nummer en.
Selv om den nå er i andre generasjon og har fått en rekke oppdateringer gjennom årene, nå sist med uttrekkbart ratt for første gang, har Leaf virket gammeldags en stund allerede.
Nissan har i stor grad æren for å få fart på elbilsalget i Norge. Leaf var den første bilen som ble ansett som en reel erstatter for fossilbilen. Den hadde funksjonalitet, plass og komfort som en normal bil, og selv om rekkevidden er kort i dagens målestokk, var det mange som etter å egentlig ha kjøpt den som en bil nummer to i familien, fant ut at det ble den mest brukte bilen.
Senere har den kommet med større batteripakker og tilsynelatende helt ny versjon. Den ble fortsatt bygget på bilen som kom i 2010 og har fått lenger og lenger rekkevidde. Men tiden går fort for denne type bil og den begynner å bli gammeldags i forhold til mange av bilene som selges i dag.
Like fullt er det Nissans viktigste bil i dag, og 9. september i fjor var Norsk elbilforening på plass da Leaf nummer 500.000 i verden ble utlevert til en norsk kunde. Det ruller totalt over 65.000 Leaf i Norge, noe som gjør den til landets desidert mest populære elbil.
Nissan liker å kalle Ariya en sporty crossover på grunn av en dalende hekklinje. Samtidig har den en fritidslook med sorte blanksorte detaljer i underkant av støtfangere og kanaler.
Den helt nye elbilplattformen CMF-EV skal også brukes av Renault og Mitsubishi. Den følger normal standard med batteripakke i gulv og midtseksjon, og med en akselavstand på 278 cm skal den ifølge Nissan være romslig innenfor de 4,6 meterne den er.
Bilen viser på alle måter veien videre for Nissan og skiller seg klart fra øvrig modellprogram. Designen er moderne og kantete, som vi må forvente å se fra Asia fremover. Hyundais elektriske Ioniq 5 får også svært skarpe og enkle linjer.
Fronten har en stor sort iøynefallende grill med LED-kjørelys som følger ytterkanten og skal kjennetegne Nissan-signaturen, sammen med den opplyste logoen. Vi er selvsagt spente på å få testet frontlyktene som består av 4 stk. to cm store LED-pærer.
Interiøret er svært rensket og i prinsippet er det bare en starknapp, en kombinert power- og volumknapp for multimedia i tillegg til knappene på rattet. Men man har lagt inn betjening av klima i «trepanelene» i dashbordet.
Prototypen som er i Norge, har kjøreprogrammene Eco, Normal, Sport og Snow, den har autoparkering og ePedal ved girvelgeren. knappene har såkalt haptisk motstand – altså små slag mot fingeren som bekreftelse på kommandoer. Stilig.
Stemmestyring fra Amazon Alexa Auto kan bli lovende, men Nissan henger etter Polestar 2, fordi du må snakke på engelsk for å få den til å gjøre det du vil. Vi kan håpe på en norsk versjon senere. Oppdateringer skjer over lufta, men om systemet går like dypt ned i elektronikken som Tesla, vet vi ikke.
Vi kan tenke oss at Attesa e-TS-systemet fra Nissan GT-R har en finger med i spillet under regenerering. Det gjøres med bakhjulene for å unngå uønsket vektforskyvning i bilen, men man kompenserer for eventuell ubalanse i bilen ved å kontrollere nedbremsing separat på hvert hjul.
Ariya kommer med flere effektvarianter fra 218 hester, til Performance-utgaven med hele 395 hester og 600 Nm. Da reiser familien fra 0-100 km/t på 5,1 sekunder. (Sjekk tabellen over for nøkkeldata.)
Den minste batteripakka får en 7,4 kW ombordlader som standard, den store batteripakka får hele 22 kW. Den kan ta imot opptil 130 kW på hurtiglading. Selvfølgelig med kontaktene Euro 2 og CCS.