Høye strømpriser i Sør-Norge: Her er strøm-rådene til deg som elbilist
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det har aldri vært mer lønnsomt å lade smart. Her får du forklaringen på hvorfor – og hvordan.
Som elbilist møter du nå sannsynligvis helt andre priser for å lade elbilen din både hjemme og langs veien enn du så for deg da du først kjøpte elbilen din.
Det er i alle fall realiteten om du bor eller kjører elbil i de sørligere delene av Norge.
– Vi får mange spørsmål fra medlemmene våre om hvordan man kan være en prisbevisst elbilist, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
I denne artikkelen har vi samlet flere gode råd som betyr at du kan spare mye penger i en tid der de fleste av oss opplever strammere økonomi.
Hjemmelading: Følg med på strømprisen
– Det er fremdeles lurt å lade hjemme. Flertallet av elbilistene har trolig spotprisavtaler med strømselskapet sitt, og da varierer strømprisen fra time til time. Da er det mye penger å spare på å følge med, og lade når strømprisen er lavest, sier Christina Bu i Elbilforeningen.
Vanligvis har rådet fra Elbilforeningen vært å lade med hjemmeladeboks om natten. Det er stort sett fremdeles en god idé, men strømprisen svinger nå mye på kort tid – og derfor er rådet nå å faktisk følge nøyere med på strømprisene.
Det trenger ikke nødvendigvis å være vanskelig.
– Den enkleste måten å følge med på strømprisen på, er å laste ned appen fra strømselskapet ditt. Noen selskaper tilbyr også å styre ladingen for deg som elbilist, slik at den skjer når prisen er lavest, sier Bu.
Folk som lader elbilen på fellesanlegg i borettslag, kan ofte ikke styre lading ut fra priser gjennom døgnet. Mange borettslag fakturerer en fast pris og må fordele ladingen utover døgnet for å sikre at alle beboere skal få nok strøm til å lade.
Les mer om dette under.
Forstå hvordan strømstøtten fungerer
– Vi opplever at en del forbrukere misforstår strømstøtteordningen. Mange tror at staten tar størstedelen av kostnaden når prisen passerer en viss sum, for tiden 70 øre/kWt. Det blir feil i praksis, understreker generalsekretæren i Elbilforeningen.
Strømstøtten tar utgangspunkt i den månedlige gjennomsnittsprisen på kraftbørsen.
Til nå har man fått dekket 80 prosent av prisforskjellen mellom 70 øre/kWt og gjennomsnittsprisen for måneden. Når støtten for september beregnes ved månedsslutt, og for månedene etterpå, kommer denne støttesatsen til å øke til 90 prosent.
Uansett betyr det at man ikke kan vite hva strømstøtten for en måned blir, før måneden er omme.
– Når når man lader elbilen sin, foregår det på et helt konkret tidspunkt. Akkurat da kan strømprisen være mye høyere enn gjennomsnittsprisen for måneden. Eller den kan være mye lavere. Men strømstøtten blir den samme uansett hva den konkrete prisen er akkurat idet du lader, sier Bu.
Vi kan oppsummere problemstillingen i følgende tenkte eksempel fra august, på Østlandet:
- en time i august var prisen 112 øre per kWt.
- en annen time samme dag i august var strømprisen 529 øre per kWt.
- I hele august var strømstøtten på Østlandet 274 øre per kWt. Men det fikk man først vite i etterkant, da august var over.
– Med andre ord: Som elbilist med hjemmeladeboks på Østlandet, fikk du uansett 274 øre per kWt i støtte for forbruket ditt i august. Spørsmålet er om du betalte den veldig høye, eller relativt lave strømprisen da du ladet elbilen, sier Bu og fortsetter:
– Ladet du 10 kWt på elbilen din, så kan det omregnet bety at du enten betalte 11 kroner eller nesten 55 kroner. Strømstøtten du får for denne ladingen var uansett omtrent 27 kroner.
Så det finnes eksempler på at du kan lade og deretter få utbetalt mer i støtte enn du betalte, men i praksis er dette noe man ikke vet før etterpå, når måneden er omme og man vet hva gjennomsnittsprisen er.
Men for både deg og samfunnet er det uansett lurt å lade når strømprisen er lavest. Det betyr penger spart for deg.
Og for samfunnet betyr det at du lader når det er mest tilgjengelig strøm, framfor når det er knapphet.
Se strømstøttesatsene for august i ulike deler av landet her.
Hva med nettleien?
I tillegg til store endringer i strømprisene, kom det denne sommeren også et nytt regelverk for hvordan nettleien vår beregnes.
Nettleien er kort forklart betaling for å bruke strømnettet, og beregnes ut fra to ting:
For det første et energiledd, som tar utgangspunkt i hvor mye strøm du som forbruker bruker, for det andre et kapasitetsledd som tar utgangspunkt i hvor mye du bruker på én gang.
– En del av nettleien skal forhindre at du bruker mye strøm på én gang, men heller spre forbruket utover døgnet. Formålet er å forhindre at alle bruker mye strøm samtidig, for da må man bygge unødvendig mye nett, sier Bu.
Elbilforeningens generalsekretær skjønner at forbrukerne synes det er vanskelig å forstå nettleien.
– En enkel regel er å prøve å fordele strømforbruket ditt, slik at du unngår store forbrukstopper. Det betyr gjerne å lade elbilen med hjemmeladeboks når du ellers bruker lite strøm, typisk om natta eller i helgen. Da er det også bedre kapasitet i strømnettet, og dette er også ofte sammenfallende med at strømprisen da er lavere, sier Bu.
Selve prisen og kategoriene varierer hos ulike nettselskaper. Les mer om prismodellen til ditt nettselskap, og få flere råd i denne artikkelen:
Hvordan bør jeg hurtiglade når strømprisen er høy?
Over til hurtiglading:
Hurtiglading har alltid vært dyrere enn hjemmelading, fordi man betaler for å få mye strøm på kort tid og for investering og drift av denne typen lading og de fysiske ladestasjonene.
Men med økte strømpriser, har også hurtigladeprisene økt uvanlig mye.
Når hurtigladeprisene nå stiger, oppfordrer Elbilforeningen deg som elbilist til å være prisbevisst.
Her er Elbilforeningens til enhver tid oppdaterte prisoversikt der du selv kan sammenligne prisene:
Hva med dem som ikke kan lade hjemme?
Noen elbilister har ikke tilgang til hjemmelading. De bruker gatelading, hurtiglading – eller de lader i fellesgarasjer som ikke er tilknyttet et konkret borettslag.
Da er ladingen ikke med i strømstøtteordningen til myndighetene.
– Vi skjønner at det kraftige prishoppet disse elbilistene opplever er særlig krevende, og vi jobber for å sikre at aktører som for eksempel Oslo kommune holder prisene så lave de kan, sier Bu.
Hun fortsetter:
– Så høye strømpriser som det vi nå opplever, er ikke forsvarlig over tid, og spesielt ikke når klimapolitikken legger opp til å bruke elektrifisering som strategi for å fase ut fossil energi. Politikerne må sikre mer bærekraftige priser. I mellomtiden skal vi hjelpe forbrukerne å være mest mulig prisbevisste.
Mange av Elbilforeningens over 120.000 medlemmer kontakter nå medlemsservice med spørsmål om strømsparing. Å gi medlemmene gode råd om lading er en viktig del av medlemstilbudet.
Mye viktig info sendes også ut via Elbilforeningens populære nyhetsbrev:
Helt til slutt
Noen elbilister i landet vårt opplever også betydelig lavere strømpriser enn det som utløser strømstøtte.
Særlig gjelder dette i Nord-Norge:
– Vi ser nå at en av to nybilkjøpere i nord velger elbil. Det skjønner vi godt. Der er det fremdeles lave driftsutgifter og hurtigladenettverket er noenlunde på plass – og mange nye elbiler passer for bruk på lange avstander. Det er flott at elbil nå er et reelt alternativ i hele landet, avslutter Christina Bu.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!