Volkswagens ID. EVERY1 ble vist i kveld: Her kan du se VWs billigeste elbil

Slik ser den altså ut, Volkswagens siste konsept: Elektriske ID. Every1 skal bli folkebilen som folk flest har råd til. Men den kommer ikke til folket før i 2027.
På en knitrete strømmelinje presenterte Volkswagen-sjef Thomas Schâfer fra scenen i Düsseldorf den minste og siste i bilmerkets elektriske ID-serie.
Uten at de som så på ble så veldig mye klokere på detaljene om bilen som skal være klar for folket først om to år, i 2027.
ID. Every1 skal koste rundt 20 000 euro, altså cirka 230 000 kroner, når den kommer seg fra sitt nåværende og til nå svært hemmeligholdte konseptstadie til en serieprodusert bil.
For et par uker siden slapp Volkswagen arbeidsskissene til bilen som en slags teaser, samt et dunkelt opplyst frontbilde:
Schäfer begynte med å sende inn de øvrige ID-modellene som har kommet inn på scenen.
Så fikk han ID. 2All rullet inn, en modell som heller ikke ikke har kommet på markedet.
Sistnevnte skal etter planen ha under 25.000 euro, altså hakket over ID. EVERY1.
Begge disse modellene skal bygges på Volkswagens nye MEB-plattform med forhjulsdrift.

Volkswagen presenterte ID.2All – blir billig og får god rekkevidde:
Den elektriske Golfen er tilbake
Deretter var det tid for å få frem bilen både de drøyt 5000 som så eventet på nettet og de fremmøtte i Düsseldorf hadde kommet for: ID. EVERY1 – oransje og fin.

Produksjonsversjonen av ID. EVERY1 skal bli den første modellen i konsernet som bruker en ny og kraftig programvareplattform.
Nedenfor kan du se presentasjonen selv, men vi kan altså avsløre at du ikke blir så veldig mye klokere om hva bilen faktisk byr på, utover en rekke superlativer og noen ord om hvor bra den blir og hvor viktig den vil bli for Volkswagen.
Men du får i det minste se bilen:
Dessuten kan du nå lese hva Volkswagen selv skriver om den her.
Noen nye fakta
Etter at vi først publiserte denne saken, har Volkswagen-importør Møller sluppet en pressemelding der vi får vite litt mer om bilen vi så, altså konseptutgaven.
Men det er jo ikke veldig usannsynlig at det vi får vite nedenfor blir med over i produksjonsversjonen:
Konseptversjonen når en topphastighet på 130 km/t og drives av en nyutviklet elektrisk motor med 70 kW (95 hk).

Rekkevidden som oppgis for konseptbilen er minst 250 kilometer.
Med en lengde på 3 880 mm, er ID. EVERY1 plassert mellom Up! (3 600 mm), ID. 2all (4 050 mm) og dagens Polo (4 074 mm).
Innvendig tilbyr den plass til fire personer og et bagasjerom på 305 liter.