Hurtigladerutbygging gikk i stå: Vidar tok saken i egne hender
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Alt lå til rette for en storstilt hurtigladerutbygging i Nordland, men så gikk alt i grøfta. Siden har en lokal elbilentusiast gjort en kjempejobb for at ting skal begynne å skje igjen.
I fjor la Enova fram en utlysning for utbygging av hurtigladeinfrastruktur på to områder i Nordland: Kystriksveien langs Helgelandskysten og Lofoten, og nord for Bodø.
Det hele endte dessverre opp i ingenting, uten kvalifiserte anbud.
Men da anbudsrunden gikk i vasken, var det særlig én person som tok saken i egne hender:
Vidar Breivik fra Glomfjord på Helgelandskysten.
«Hyperaktiv helgelending»
Han er utdannet elektriker og elektroingeniør, er styremedlem i Nordland elbilforening, og har for øvrig – sært nok – vært medlem i Elbilforeningen i flere år før han selv fikk sin første elbil i 2018. – Vidar er en hyperaktiv, fabelaktig og enormt kunnskapsrik klassisk helgelending som sammen med Nordland elbilforening nekter å gi seg før alle kan kjøre elbil langs Helgelandskysten, forteller Markus Nilsen Rotevatn. Rotevatn er politisk rådgiver i Norsk elbilforening, og har samarbeidet tett med Vidar Breivik i det siste. – Hehe, «fabelaktig» er vel å overdrive litt, men det er jo foreløpig ikke så mange som engasjerer seg for elbil her oppe. Og i hvert fall ikke som går til angrep på Enova, sier Vidar Breivik selv. At han har «gått til angrep» på statsforetaket som tildeler støtte til hurtigladerutbyggingen i Norge, er kanskje å overdrive – og leser du videre vil du snart se at man i Enova snarere beskriver Vidar Breiviks aktiviteter som «konstruktive».350 km uten ladetilbud
Slik det er i dag, er det langt mellom hurtigladerne langs Fylkesvei 17, også kjent som Kystriksveien: Eksempelvis er det 350 km mellom Sandnessjøen og Bodø, som er det lengste strekket uten hurtigladere i dag. Etter at fjorårets anbudsrunde fra Enova ikke førte frem, kartla Vidar hele Kystriksveien, kilometer for kilometer, for å lage en ny anbefaling til Enova for hvordan de kan lage en ny prosjektbeskrivelse som fungerer slik at de potensielle utbyggerne får en mer relevant bestilling for plassering av hurtigladerne. I tillegg snakket han med alle ordførere og diverse politikere og byråkrater i kommunene langs kystriksveien, for å kunne vurdere deres ønsker og den generelle velviljen til elbilinfrastruktur.«Kor e kablan?»
Dermed satte Vidar sammen en anbefaling av lokasjoner basert på følgende kriterier:- Distansen mellom hver lokasjon
- «Kor kablane e» – altså hvor det burde være rimelig greit å plassere ladestasjonene med tanke på strømnettet.
- Hvor det er folk, og hvor de ofte reiser. Eller som han selv sier «Kor fiskeran reis te båtan sine, kor arbeidsfolket reis te jobban sine, og kor resten reis te hyttan sine.»
- Hvor det er hyggelige ting å gjøre mens man lader, som spisemuligheter, attraksjoner etc.