Prøvekjøring: Hvis utseende og kjørefølelse teller mye
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Med egen frontdesign, fint utseende og gode kjøreegenskaper skal Ford Focus Electric skille seg ut i elbilparken.
Vår prøvekjøring av den ferske modellen, som lanseres på det norske markedet i disse dager, fant sted i forrige uke.
Til slutt bokførte vi likevel i underkant av 30 mil i løpet av de fire dagene.
Focus Electric vil i første omgang konkurrere med den klare markedslederen i Norge, Nissan LEAF. I nær fremtid utfordres den også av BMWs ferske i3-modell og to elektriske nykommere fra Volkswagen – nemlig e-up! og Golf.
Uten at det er gjort noen direkte sammenligninger her, vurderes Focus Electric i dette perspektivet.
Samtidig har bilen et godt kompromiss mellom relativt underholdende og trygge egenskaper på landevei, til tross for at bilen er tung, og et greit kompromisset fjæringsoppsett. Sistnevnte sørger for, jevnt over, god kjørekomfort.
Det samme gjør setene foran, i delskinn. Solid støtte både i rygg og sete gjør dem til en klar suksess, samtidig som plassen i kupeen er god. Det betyr at det ikke er noe problem å få på plass et bakovervendt barnesete (i dette tilfellet av merket BeSafe, for barn fra ett til fire år). Gjenstående plass til passasjeren foran kan klart måle seg med vesentlig større biler.
Senere skulle det vise seg at det ikke hadde hatt noen betydning uansett. For den variable Kopp-ladekabelen hadde åpenbart sluttet å virke etter natten i garasjen, noe som først viste seg på returen. Stopp på Aker Brygge og IKEA på Slependen, for å sikre seg litt ekstra på «kontoen» for hjemturen, ga null resultat. Dermed var det mer grunn til å mistenke ladekabelen enn -punktene.
Kontrollenheten på kabelen lyste rødt, og indikerte null kontakt med bilens innebygde 6,6 kW-lader. Da det samme gjentok seg i Torvveien i Asker, var det ingen vei utenom å låne kabel fra en parkert LEAF – som allerede var fulladet.
45 minutter for ni kilometer rekkevidde
Tre kvarters dobbelparkering – med innlagt «gatehjemmekontor» – ga ni kilometer ekstra rekkevidde. Med disse i bagasjen listet jeg meg videre mot Drammen via Gamle Drammensvei. Grunnen til dette valget var nettopp den strenge E18-motbakken fra Asker til Lierskogen.
Rekkeviddeindikatoren viste 32 kilometer før avreise fra Asker, og veivalget skulle vise seg å være et lykkelig sådan. 20 kilometer gjenstående var status ved Liertoppen kjøpesenter, før turen ned Gamle Lierbakkene ga en betydelig regenerering.
Her dukket det også opp en haug med sommerfugler i instrumentpanelet. Sommerfuglene dukker opp dersom man klarer å kjøre under budsjettet bilen setter opp før kjøreturen, og skal oppmuntre til å kjøre med fjærlett pedal.
Resten av kjøreturen forløp uten noen som helst rekkeviddeangst. Cirka 105 kilometer kjørelengde ble tilbakelagt med en oppgitt, total rekkevidde på 110 (inkludert de ni som ble klattladet i Asker). Anslagsvis ti prosent rekkevidde, altså 15-16 kilometer, gjensto da bilen var trygt parkert utenfor garasjen hjemme. Det var betydelig mer enn jeg hadde våget å tro på underveis.
Prøvekjøringen viste at rekkeviddeindikatoren opptrer nokså edruelig, og at man får omtrent oppgitt rekkevidde dersom man kjører med bevisst gasspedal. Dersom motorytelsen på 142 hestekrefter tas ut ofte, reduseres naturlig nok rekkevidden mye. Elektromotoren oppleves forresten som kvikk, men ikke påfallende mye mer enn for eksempel Nissan LEAF.
Bilens særlige fortrinn ligger etter undertegnedes mening i fremtoningen, både inn- og utvendig, og kjøreegenskapene. Et solid utstyrsnivå som blant annet inkluderer delskinnseter (førersete med elektrisk regulering), klimaanlegg, navigasjon og ryggekamera, bidrar til det. For den som er opptatt av slikt, er dessuten utseendet innvendig i bilen likt en hvilken som helst Focus på markedet – med unntak av instrumentpanelet. Grensesnittet her er kalt SmartGauge. Dette setter opp budsjett for neste kjøretur basert på gjenstående batterikapasitet, sjåførens kjørestil og i hvor stor grad man benytter klima- og stereoanlegg.
Summen av alle erfaringer gir grunn til å tro at potensielle elbilkunder, som hatt har vondt for å forlate sin bensin- eller dieseldrevne bil, vil kunne føle seg hjemme i Focus Electric – mye på grunn av bilens gode kjøreegenskaper og likhet med konvensjonelle biler. Og særlig for den som vil erstatte fossilbilen til jobbpendling – og har lademulighet både hjemme og på jobben. Langturer er – og blir – vanskelig for denne modellen.
